23948sdkhjf

Herlig og velkørt svensker

Den nye Volvo S60 vil uden tvivl sætte fut i salget, men med andre nyheder på vej fra samme koncern virker det næsten, som om den allerede er ved at blive overhalet indenom.
Den nye Volvo S60 er en herlig bil, der er ændret i design og teknologi i forhold til forgængeren, men i samme størrelse. Det er ikke den store bil, men den er usædvanligt godt kørende. Testbilen var D3 versionen med 2,0 liters femcylindret dieselturbomotor, der yder 163 hk og loves et brændstofgennemsnit på 18,9 kilometer per liter. Vi kom ud med 14,3 kilometer i det kolde vejr, hvilket vil stige med længere ture og varmere vejr.

Transmissionen er fuldautomatisk sekstrins med sekventielt skifte. Basisprisen er 490.700 kroner, og med mere Summum udstyr 566.504 kroner, som er tip top med hele sikkerhedspakken, inklusive fodgængeradvarsel og alarm, hvis man kommer for tæt på andre biler. BLIS advarer føreren, hvis en bil er ved at overhale i den blinde vinkel, og der er advarsel, hvis man uforvarende kommer til at skifte vejbane eller rammer midter- eller sidestriber på vejen og meget mere. S60 har det hele i den veludstyrede version.

Positiv overraskelse

Den nye Volvo er kort og godt en positiv overraskelse, selv om den umiddelbart virker dyr med alt det sikre og komfortable udstyr, og alligevel. Men med konkurrenter som Audi og BMW virker priserne hos Volvo rimelig.

Pladsen i Volvo S60 er ikke stor. Bagagerummet er skrumpet fra 425 til 340 liter. Vendediameteren er reduceret fra 12,3 til 11,3 meter, hvilket virkelig kan mærkes i byen.

Som i øvrige Volvo’er er kørestilling og sæder i absolut topklasse. For et par år siden valgte vi at køre direkte hjem fra Maranello i Italien i en Volvo 850 GLT, uden at den dårlige ryg voldte problemer. Vi havde ellers planlagt en overnatning undervejs, men det blev altså ikke nødvendigt. Svenskerne kan udvikle sæder som få, uden at føreren bliver træt.

Bilens kvalitet virker tip-top med en sportslig og ret stram undervogn, der giver indtryk af en sportsvogn, uden at det går ud over komforten.

Nye versioner overhaler

Alt dette til trods virker det alligevel, som om Volvo S60 i testversionen, for ikke at tale om de endnu kraftigere og tørstige benzinmotorer, er ved at blive overhalet indenom af nye Volvo S60/V60 versioner. DRIVe med 1,6 liters 115 hk dieselturbo-motor udleder langt mindre CO2, og kører dermed længere på det efterhånden meget dyre brændstof.

Til næste år kommer V60 Hybrid plug-in, som ifølge Volvo kun udleder 50 g/km og kører meget længere på hver liter diesel. Selvfølgelig vil der være Volvo kunder, som fortsat foretrækker lidt skud i bøssen, når man træder på den højre stift, men stadig flere fokuserer på de meget høje brændstofpriser. Jo længere per liter, desto lavere årlig afgift, men det er selvfølgelig en vurdering, den enkelte kunde må tage.

Teknikken i Volvo S60 D3

• Motor: 5-cyl. 1984 ccm, 163 hk. Max. drejningsm. 400 Nm. Diesel med turbolader, intercooler, direkte indsprøjtn. og commonrail indsprøjtn. Sekstrins automatgear m. sekventielt skifte. Tank, 67,5 l.

• Topfart: 220 km/t. 0-100 km/t. 9,2 sek.

• Brændstofgennemsnit: EU-norm, 18,9 km/l. Eget gennemsnit, 14,3 km/l.

• Vendediam: 11,3 m.

• Egen- og totalvægte: 1538/2020 kg.

• Max. Anhængerlast m/u bremse: opgives ikke/750 kg.

• Mål: L/b/h, 4628/2097 m. spejle/1484 mm. Bagagerum, 340 l.

• Dæk: ContiWinterContact 215/55 R16.

• Pris: 566.504 kr. (fra 490.700 kr.)

• Årlig afgift: 2600 kr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.238