75 år med diesel i seriebiler
Der vil fortsat blive udviklet kraftigt på diesel-systemerne, der kan nå endnu højere virkningsgrad end dengang de fandt vej til køretøjer.
Det var også dengang, den salgsmæssige succeshistorie startede med modellen 220 D, som blev den foretrukne taxa model i mange europæiske lande.
Allerede i 1922 begyndte Bosch at arbejde med diesel indsprøjtningspumper til lastvognsmotorer, og et par år efter kom den første lastvogn med systemet. I 1927 startede dieselmotor-produktion i større serier, og Bosch grundlagde grunden til en stor succes i alle årene derefter.
Langt senere, i 1988, kom den første direkte indsprøjtning, common-rail, i en Fiat Croma, og derefter i Audi 100, BMW 524d, og VW Golf TDI, der blev bestseller med 1,9 liters motoren, som ydede 90 og 110 hk.
Bosch har fremstillet mere end 66 common-rail indsprøjtningssystemer, og prognosen for udviklingen frem til 2015 fra Bosch er motorer til kompaktklassen, der kører op til 27,9 kilometer per liter med mindre udstødningsforurening end i dag. Med diesel og hybrid i kombination sænkes forbruget endnu mere, som flere bilproducenter netop nu er på vej med. Blandt andet Peugeot og Volvo.
1,1 liter med 160 hk
Virkningsgraden i dieselmotoren bliver konstant forbedret, oplyser Bosch. Selv i lande med den strengeste miljølovgivning, såsom Californien, forventer Bosch, at dieselandelen i USA vil stige til omkring 10 procent i 2015. Dieselmotorerne vil også opleve downsizing, som for eksempel 1,1 liters trecylindrede motorer, der udvikler omkring 160 hk med kultiveret motorgang.
Op gennem 90erne var cirka 50 procent af VW-produktionen med dieselmotorer, og franske PSA fik lige så stor succes med dieselmotorer.
Fransk-tysker stod bag
Dieselmotoren blev udviklet af Rudolf Christian Karl Diesel, der blev født i Paris i 1858 af tyske immigrant-forældre. På grund af den fransk-tyske krig flyttede familien til London, men som 12-årig sendte hans moder ham til tanten i Augsburg, hvor han lærte at tale tysk og fik sin skoleuddannelse med udmærkelse.
Rudolf Diesel skrev til forældrene i London, at han ville være ingeniør, og det blev han fra Royal Bavarian Polytechnic skolen - med udmærkelse - selv om forældrene hellere havde set, at han var begyndt at tjene penge.
I München var en af hans lærere professor Carl von Linde, som lærte den unge mand meget. Før han fik sin ingeniøreksamen arbejdede den unge Diesel på en maskinfabrik i perioder i schweiziske Winterthur.
Mystisk død
I 1880 flyttede Rudolf Diesel tilbage til Paris, hvor han blev professor Carl von Lindes assistent ved udvikling af et moderne køleanlæg. I 1890 flyttede han med kone og tre børn til Berlin, hvor han fortsatte arbejdet hos Carl Von Linde i et forsøgs- og testlaboratorium.
Det var her, han arbejdede med nye motorer, og blandt andet den motor, som kom til at bære hans navn. Han døde under mystiske omstændigheder under en rejse til England over Kanalen i 1913, 54 år gammel.