Volvo går foran i miljøvenlig udvikling
De to modeller har et gennemsnit på henholdsvis 22,7 og 21,7 kilometer per liter, oplyser Volvo. Begge modeller har Stop&Go, bremsenergi indvinding og sekstrins transmission. De to versioner kører 210 og 205 km/t på toppen med 0-100 på 9,5 og 9,7 sekunder.
Volvo har nu syv forskellige modeller med CO2 udledning under 120 g/km at vælge mellem, heraf tre under 100 g/km. Motorerne er opgraderet til Euro5 normen, der trådte i kraft i januar i år. Samme motor ligger i C30,S40 og V50, alle med udledning på kun 99 g/km CO2, og i løbet af foråret kommer yderligere modeller til som V70 og S80, begge 119 g/km CO2 udslip.
Miljøresultaterne er bemærkelsesværdigt flot i de store modeller, men det er ikke slut med disse udviklinger. Når Geneve udstillingen åbner den 3.marts, viser Volvo V60-modellen med plug-in Hybrid, der kun udleder 50 g/km CO2. Når bilen kører på batterierne alene, er rækkevidden op til 50 kilometer, og med begge motorer i drift op til 1200 kilometer. Volvo oplyser, at dieselforbruget ligger så lavt som 1,9 liter per 100 kilometer ved kombineret kørsel. Det svarer til 52,6 kilometer per liter, men det gælder vist ikke, hvis man kører på længere ture med konstant motorvejshastighed.
Den ny S60 plug-in kommer til salg næste år. Den bliver noget dyrere end den almindelige S60er på grund af batteripakken og hybrid-systemet.
Jovist, på relativ kort tid er der sket store miljøvenlige udviklinger i Göteborg.