23948sdkhjf

Volvos elbil C30 EV gennemtestet i Lapland

Elbilen Volvo C30 EV har gennemgået de mest barske test-strabadser i Arjeplog nord for Polarcirklen i Sverige. Temperaturen var mere end minus 20 grader Celsius, og Volvo har gennemført over 200 test under det samme stramme testprogram som for alle andre Volvo-modeller, før mellemklasse-elbilen slippes løs til forbrugerne.

- Vi må sikre os, at den nye model klarer sig perfekt under alle forhold, samt under de skrappeste konditioner, og her er Arjeplog det perfekte testområde, udtaler chef for Volvo Cars Special Vehicles, Lennart Stegland.

Den nye C30 EV bliver udstyret med tre klimasystemer. Et til passagernes varme og kølingssystem, et system til køling og opvarmning af batteripakken og det tredje til elmotoren og de elektroniske dele, som er vandkølet. Det gør det blandt andet muligt at få varme i kabinen under kolde forhold, uden at det går ud over rækkevidden, oplyser Volvo.

Klimaanlægget til kabinen arbejder via en bio-ethanol varmer, der har plads til 14,5 liter bio-ethanol. Det er også muligt at få varme fra batterierne over kortere afstande, men bio-ethanol forlænger rækkevidden på længere ture. Volvo lover en rækkevidde på 150 kilometer før opladning med en tophastighed på 130 km/t. Acceleration 0-100 km/t sker på 10,5 sekunder.

I Detroit i januar udstillede Volvo en crashtestet C30 EV.

- Vi var den første bilproducent på kloden, som viste hvordan en sikker elbil skal se ud, når den har været involveret i en kollision. Det er altafgørende, at batterier og kabler er intakte efter en kollision, og at bilens elektriske komponenter er uskadte, udtaler Volvo chefen Stefan Jacoby.

Volvos imponerede store crashtest-center i Göteborg blev indviet i maj måned 2000, og har siden gennemført over 3000 crashtest.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078