23948sdkhjf

Vrede over snyd med punktafgift på kølemiddel

En afgiftsforhøjelse på 65 procent frygtes at føre til opblomstring af ulovligheder.
Den 1. april forhøjede Skat punktafgiften på kølemiddel til A/C anlæg fra 130 til 215 kroner per kilogram. Det drejer sig om den kendte HFC-gas med betegnelsen R134a, som har været det foretrukne kølemiddel til biler i en årrække.

Forhøjelsen er en følge af Forårspakke 2.0 vedtaget af regeringen og Dansk Folkeparti i 2009.

For den mest almindelige 12 kilos trykflaske stiger afgiften på indholdet af kølemiddel dermed fra 1560 til 2580 kroner, og det får branchen til at frygte, at der igen vil være mange, som ikke kan modstå fristelsen til at "spare" afgiften.

Afregning af punktafgifter har i mange år været et tilbagevendende problem, oplyser Autobranchens Handels- & Industriforening (AUTIG), og især R134a har i følge brancheforeningen givet anledning til ulovligheder.

Det er ikke for at hjælpe bilejerne til en billig vedligeholdelse, når der snydes. Afgiften er en mindre del af omkostningen, når bilens A/C anlæg skal sættes i stand. En moderne bil har en fyldemængde på 500 til 700 gram af kølemiddel R134a, så punktafgiftens andel er som regel ikke af særlig stor betydning for den samlede regning til bilejeren. Der er derimod let tjente penge i en trykflaske, som importeres afgiftsfrit, oftest fra Tyskland. Køber man fem, ti - eller hele paller - bliver der hurtigt tale om rigtig store penge, påpeger AUTIG.

Holder øje

Men det er hverken brancheforeningen eller de førende danske leverandører indstillet på at ignorere. Den illegale import snyder samfundet for indtægter og forvrider konkurrencen på markedet, lyder det fra AUTIG, som vil observere omfanget af import, der ikke bliver belastet med punktafgift.

- Oplysninger, som vi modtager i AUTIG, vil blive brugt til at forhindre, at nogen opnår uretmæssige fordele på andres bekostning, siger direktør Frank R. Hansen fra brancheforeningen.

I de seneste måneder har AUTIG modtaget informationer fra forskellig side, der afslører et stigende omfang af systematisk snyd, som med sikkerhed ikke er sket "i god tro", og bekymringen er, at de forhøjede afgifter vil få problemet til at eskalere.

Har lavet aktioner

I følge fuldmægtig Anne Binderup fra Skattecenter Køge, hvor ansvaret for afgifter på HFC-gasser er placeret, har man allerede foretaget aktioner i denne forbindelse. Hos AUTIG har man en forventning om, at myndighederne følger afgiftsforhøjelsen til dørs, så markedet ikke bliver vredet skævt af ulovlig import.

- Der kan blive tale om at videregive oplysninger til myndighederne, om de virksomheder, som ikke er i stand til at overholde reglerne, advarer Frank R. Hansen.

Hverken Tyskland eller Sverige har en tilsvarende afgift på kølemiddel til biler, og det betyder, at fristelsen ikke befinder sig langt væk fra danske værksteder. Men punktafgiften skal svares i samme øjeblik man indfører kølemidlet i Danmark, medmindre man har en særlig tilladelse fra Skat, som betyder, at man betaler afgiften hver måned afhængig af den solgte mængde i den forudgående måned.

- Punktafgiften på R134a er til at få øje på, så værkstederne ved helt sikkert, om de har handlet med eller uden afgift, og har de handlet uden afgift, står de alene med ansvaret for afregningen med myndighederne, lyder det fra AUTIG.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078