Antallet af kvinder på bilkurser tredoblet
Hos SMC-Biler oplever man, at mange kvinder ofte føler sig på bar bund, når det kommer til vedligeholdelsen af bilen. Derfor indbød SMC-Biler over hele landet til Ladies Night, hvor deltagerne blandt andet blev instrueret i, hvordan man skifter dæk. Der blev også åbnet til motorrummet, hvor kvinderne lærte om påfyldning af væsker, olie og sprinkler.
- Det er fantastisk at invitere kvinder indenfor i en traditionelt mandsdomineret verden og så opleve en så stor interesse og nysgerrighed fra kvinder i alle aldre, siger adm. direktør for SMC-Biler, Lars Simper.
Kvinder stiller høje krav
Ladies Night er en del af en række tiltag, som SMC-Biler arbejder med for at komme i dialog med kvinderne.
Sociolog og fremtidsforsker fra reklamebureauet Recommended, Birthe Linddal forklarer kvinders indtog på de tidligere mandsdominerede områder med, at kvinder får længere uddannelser, gode jobs og høje lønninger.
Virksomheder, der traditionelt har solgt maskuline produkter som for eksempel biler, skal forstå, at kvinderne er en helt anden og langt mere krævende målgruppe end mændene.
- Kvinder stiller høje krav og forlanger svar. Skal de købe bil, sætter de sig ind i tingene, de laver prissammenligninger og er meget velforberedte. Men de har ofte ikke den faktuelle eller indforståede viden, der skal til for at forhandle bil. Og det er de - modsat mændene - ikke bange for at vise. Der, hvor kvinder får flest svar, er de mest trygge, og dér ender de med at købe deres nye bil, siger Birthe Linddal.