23948sdkhjf

Bilimportører klager over Danmarks Statistik

To modsatrettede udmeldinger samme dag om henholdsvis et stigende og faldende bilsalg i august måned får nu DBI til at påpege, at den anerkendte statslige institutions opgørelsesmetode er fejlagtig. Danmarks Statistik svarer på kritikken.
I tirsdags kunne De Danske Bilimportører, DBI, melde, at personbilsalget i august var steget med 4,2 procent i forhold til samme måned sidste år. Nøjagtig samme dag meldte Danmarks Statistik, DST, om et fald på 0,3 procent. Forvirret?

DBI beklager de to vidt forskellige udmeldinger og fortæller Motor-magasinet, at man – igen – vil påpege overfor Danmarks Statistik, at DBI mener, at den i offentlighedens øjne højt troværdige statslige institutions opgørelsesmetode ud fra de samme grundtal fra Skat er forkert.

- Vi hos DBI tager udgangspunkt i de faktiske, fysisk solgte biler og trækker med vilje opgørelsestidspunktet så længe som muligt, cirka en uge hver måned i forhold til Danmarks Statistik, for at få de sidste efterregistreringer med, fortæller chefkonsulent hos DBI, Tejs Laustsen Jensen og fortsætter:

- I dette tilfælde opgjorde vi august-salgstallene den 18. september og havde dem klar to dage senere. Danmarks Statistik opgjorde 12. september og venter af uransalige årsager med at offentliggøre bilsalgstallene en hel uge. Denne tidlige opgørelse, og fordi de fejlagtigt bruger sæsonkorrigerede tal, giver denne store forskel på cirka 4,5 procent i august-opgørelsen. Så jeg kan godt forstå, at autobranchen og andre undrer sig.

- Derfor vil vi gerne påpege, at vi hos DBI har landets bedste opgørelsesværktøj og vil derfor kontakte rigsstatistikeren hos Danmarks Statistik for at nå en fælles forståelse for, at de må ændre praksis for at undgå at forvirre modtagerne. Også dagbladet Børsen undrede sig tirsdag over disse modsatrettede udmeldinger, siger Tejs Laustsen Jensen.

Bekymrende praksis

I brevet til Danmarks Statistik anfører adm. direktør hos DBI, Bent Mikkelsen, at der ved flere lejligheder har været forvirring om de rette bilsalgstal, og at DBI ser med bekymring på DST’s praksis. DBI påpeger, at bilimportørerne finder, at sæsonkorrektioner og undervuderede data hos DST ikke stemmer overens med virkeligheden og skriver blandt andet:

"Først og fremmest er der den principielle diskussion om, hvorvidt det i det hele taget er muligt at foretage en retvisende sæsonkorrektion af bilmarkedet. Det er DBIs opfattelse, at sæsonkorrektioner er problematiske og ofte er med til at fordreje billedet af udviklingen i markedet, bl.a. fordi modellerne ikke tager højde for de løbende ændringer i købsmønstre m.m. Senest har indvirkningerne fra den øgede grad af leasing bl.a. haft svært ved at vinde genklang i modellerne, og derfor er de såkaldt sæsonkorrigerede tal ofte ikke i tråd med den reelle udvikling i markedet.

Det gælder også de såkaldt sæsonkorrigerede tal, der er offentliggjort d.d. (20.9.2011, red.) Der er som tidligere nævnt solgt 12.256 personbiler i august måned. Det er det højeste antal personbiler i august siden 2007. Selvom der således er tale om et meget højt bilsalg, kommer det i "Nyt fra Danmarks Statistik" til at fremstå som om, personbilsalget er dykket med 6 %. Det skaber overskrifter og indtryk af, at bilsalget er faldende på et tidspunkt, hvor bilsalget er historisk højt, og hvor 2011 ser ud til at blive et af de bedste bilår nogensinde, og hvor også tallene for august er at betragte som historisk høje. Dette misforhold har bidraget til at forstærke vores indtryk af, at de såkaldt sæsonkorrigerede tal er undervurderede og for offentligheden misvisende.

Derfor har vi gennemgået de sæsonkorrigerede tal som DST har offentliggjort 2010 i "Nyt fra Danmarks Statistik". Ser man på de tal der er blevet offentliggjort hver måned (vi er her opmærksomme på, at tallene også reguleres bagudrettet, men det er de offentliggjorte til i "Nyt fra Danmarks Statistik", som offentligheden er opmærksom på), så forstærker de desværre billedet af løbende problemer.

Tallene fra de enkelte offentliggørelser i 2010 giver samlet set en årstotal på 148.133. Det står overfor et faktisk salg 153.856. En forskel på 5.723 eller 3,9 procent. Da det ikke giver mening at tale om sæsonudsving udover et kalenderår må man således konstatere, at de såkaldt sæsonkorrigerede tal har en tendens til at være for lave.

Sammenfattende er det således vores opfattelse at DST dels anvender et ukomplet datagrundlag og dels, gennem forsøget på at udjævne sæsonudsving, er med til at skabe et forkert indtryk af det reelle bilsalg. I sidste ende må det interessante være antallet af biler, der rent faktisk bliver solgt ude omkring hos forhandlerne, sammenlignet med samme periode i tidligere år, og som findes i virkeligheden og ikke kun i et regneark. Derfor skal DBI opfordre DST til dels at benytte sig af senere datatræk og dels overveje, hvorvidt det er medvirkende til at komplet billede af bilmarkedet at offentliggøre sæsonkorrektioner."

Efterfølgende opfordrer Bent Mikkelsen i brevet til at indgå dialog omkring udviklingen af statistik på bilområdet.

Svar fra Jan Plovsing

Motor-magasinet har indhentet en kommentar fra chef for Danmarks Statistik og brevets modtager, rigsstatistiker Jan Plovsing.

- Jeg er helt enig i, at vi skal tilstræbe så retvisende information som overhovedet muligt. Når De Danske Bilimportører, DBI, og Danmarks Statistik, DST, har hver sin måde at opgøre tal på, er det, fordi tallene skal anvendes i forskellige sammenhænge. Det betyder dog ikke, at de anvendte metoder er forkerte eller misvisende, lyder kommentaren fra Jan Plovsing, rigsstatistiker, til Motor-magasinet. Han fortsætter:

- Hovedformålet med Danmarks Statistiks opgørelse er at give vores primære brugere, som er centraladministrationen og den finansielle sektor, et billede af de aktuelle udviklingstræk – går salget (forbruget) op eller ned set i et større perspektiv? Da vi har identificeret klare sæsonafhængige udsving i salget af biler til såvel husholdningerne som erhvervene, er det nødvendigt at anvende sæsonkorrigerede tal, hvor disse udsving er elimineret for at kunne vurdere den aktuelle udvikling. År-til-år sammenligninger egner sig ikke hertil, tilføjer han.

- Jeg har stor forståelse for, at brugerne af opgørelserne fra DBI har andre behov, hvor for eksempel det aktuelle niveau for bilsalget er i fokus. De sæsonkorrigerede tal er i fokus hos DST, men de faktiske tal for den aktuelle måned fremgår dog også altid af vores offentliggørelser, så man kan få indtryk af det aktuelle niveau. Jeg medgiver, at begge tal har en brugerkreds, og DST vil derfor gerne fremhæve de faktiske tal noget mere, udtaler Jan Plovsing og fortsætter:

- På baggrund af kritikken fra DBI vil DST tage initiativ til en drøftelse med både vores brugere og dataleverandørerne for at se på mulige gevinster ved, at oplysningerne fra Centralregistret for Motorkøretøjer trækkes på et senere tidspunkt, selv om det naturligvis vil kunne få konsekvenser for statistikkens aktualitet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088