Topdanmark burde vide bedre
Begge parter i en handel skal være tilfredse, og tilfredse er autolakererne i hvert fald ikke, skriver Pierre Legarth her i en kommentar til artiklen i Motor-magasinet nr. 6, 14. februar, side 6, hvor autolakerere kritiserede efterslæbet i laktimeprisen.
Yderligere besparelser
På internettet kan man finde plancher af den 13.10.2010, hvor Topdanmark dokumenterer overfor LD Invest, at fokus er på besparelser i erstatningsudgifterne, herunder eksterne leverandører med den målsætning at reducere Combined ratio med et procentpoint. Hvilket skal forstås således, at Topdanmark budgetterer med en yderligere besparelse hos de eksterne leverandører, herunder på malernes konto via underbetaling og manglende årlige timeprisreguleringer samt reparatørernes konto via krav om gratis lånebiler med videre.
Det er derfor ikke overraskende at læse Topdanmarks adm. direktør Christian Sagilds kommentarer til dagbladet Børsen den 06.01.2011 hvor direktøren udtaler følgende: Forsikring af biler bliver en lækkerbisken". Det er skægt, for man har set, at motor er blevet stadig mere lønsomt igennem de seneste år, fordi man har fået mere sikre biler og veje, klip i kørerkortene og andre regler, der regulerer trafikadfærd. Så der er færre alvorlige skader. Og det er med til at påvirke indtjeningen på motor fortæller adm. direktør Christian Sagild.
Topdanmark har i 2004-2009 haft et gennemsnitligt forsikringsteknisk resultat på omkring 475.000.000,00 kr. pr. år vedr. motor-kasko jf. Topdanmarks årsrapporter.
Konklusion
Topdanmark og Tryg forsikrings uanstændige strategi, herunder underbetaling og diktering vil med sikkerhed medføre betydelige geografiske fraktioner og dermed påvirke yderligere koncentration i lakbranchen.
En spændende og konstruktiv udvikling for de stærkeste i lakbranchen hvor selskaberne øjensynligt bidrager positivt omkring udvanding af de svageste autolakeringsvirksomheder i Danmark. Hvorefter nye stærke fraktioner med sikkerhed vil stille krav omkring betydelige laktimeprisreguleringer.
Transporttillæg i fremtiden
Autolakererne skal i øvrigt også kræve transporttillæg for at hente og bringe bilerne fra og til reparatørerne. Og det skal forsikringsselskaberne selvfølgelig betale omkostningerne til. Hvilket i øvrigt er helt sædvanlig procedure i udlandet, hvor forsikringsselskaberne betaler maleren for transport til og fra malerværkstederne i forbindelse med skadeslakering. Som bekendt har alle autolakererne i Danmark foretaget betydelige investeringer i store autotransportere/vognparker med videre med dertil stigende driftsomkostninger, herunder voldsomt stigende oliepriser og årlige stigninger på forsikringspolicerne på mellem 4-6 procent.
3-lags tillæg i fremtiden
Autolakererne skal også fastholde 15 procent tillæg på samtlige AT Lak-rapporter, som indeholder 3-lagslakering. Desværre forsøger flere selskaber at diktere materialeindeks 198 på disse 3-lagslakeringer, hvilket er en stor misforståelse, som vi ikke accepterer.
Topdanmark og Tryg forsikring er nødsaget til at tage til efterretning, at autolakererne ikke længere accepterer at blive behandlet som pøblen", herunder daglig diktering eller uanstændig underbetaling.
pierre.dks minimumskrav er, at årets laktimepriser/efterslæb som minimum reguleres i forhold til de seneste års generelle omkostningsindeks i Danmark.
Venlig hilsen
pierre.dk A/S
Adm. direktør Pierre Legarth