23948sdkhjf

Showet er i gang i Geneve

Med 170 verdens- og Europapremierer var der masser at beskue, da Geneveudstillingen åbnede forleden.
Der var et hav af nye familiebiler på Geneve-udstillingen med fokus på de høje oliepriser, som fremskynder udviklingen af hybridbiler, men mange var endnu kun koncepter. Et par nyheder fik nok lidt større opmærksomhed.

Blandt andet den nye Lamborghini Aventador LP-700 med 700 hk, træk på alle hjul, syvtrins sekventielt gearskifte ved rattet, flere styringssystemer afhængig af kørsel, og det samme med undervognen. Hele bilen er opbygget i kevlar, karbon-fibre, og Lamborghini lover en topfart på 350 kilometer, og 0-100 kilometer på bare 2,9 sekunder i den elegante nye italienske sportsvogn, den hidtil hurtigste fra selskabet. Ferrucio Lamborghini ville have været stolt. Helt i hans ånd, uden kompromisløsninger. Den er til salg allerede i eftersommeren.

En anden nyhed var også med til at stjæle billedet. Saab Phoenix koncept-studiet, der faktisk er ligeså elegant. Saab oplyser, at den godt kan være fremtidens Saab 9-3. En 1.6 liters turbomotor trækker foran og el-motorer på baghjulene. Endnu engang med flyteknologi fra de svenske jagerfly, som Saab også fremstiller i et andet selskab.

Tuning er in

Geneve er også stedet med de mange design- og tuningsselskaber, der nærmest stod i kø for at vise nyheder, ud over de mange bilnyheder. De er ikke just miljøvenlige med flere kræfter under hjelmen, med tyskerne som mest aktive. Brabus’ nye versioner med blandt andet verdens hurtigste Mercedes CLS Coupe, AC Schnitzer tunede udgaver af BMW, Novitec Rosso med tunede versioner af Ferrari 458 Italia og California, hvis standardversionerne ikke er hurtige nok. Xenatec, en Maybach Coupé med endnu mere udstyr end originalen fra Mercedes. Hamann Hawk, en stærkt opgraderet Mercedes SLS AMG med 636 hk, og Abt Sportsline kraftigere versioner af Audi A8, 3.0 TDI, fra 245 til 282 hk, og fra 245 til 310 hk, samt endnu en version fra 300 til 410 hk, men også en version, der kun udleder 98 gram/km, samt mange andre med tuning som speciale.

Denne gren af bilindustrien er åbenbart ved at komme på fode igen efter krisen, og Schweiz er det rigtige marked med den type nyheder. Det er opgangstider for tunede og trimmede biler. Samtidig er Schweiz det perfekte marked for de mange nye grønne miljøvenlige biltyper i en speciel hal.

De mange nyheder

Vi har allerede i flere artikler omtalt mange af nyhederne med billeder, men enkelte ventede til udstillingen åbnede. Jaguar fejrede, som tidligere nævnt, 50-året for den smukke E-Type og lancerer en ny XKR-8 med opgraderet V8-motor, 550 hk, og den hidtil hurtigste Jaguar, som har helt ny undervogn og lavere luftmodstand, Maserati en ny GrandCabrio Sport med 4.7 liters V8-motor, også med mere power, der kommer til salg til sommer, og fra samme italienske familie en ny barsk Fiat Abarth med 135, 140 eller 180 hk. Renault viser en ny Kangoo Z.E. varevogn, el-bil, med plads til 4,6 kubikmeter varer, og en rækkevidde på 170 kilometer, afhængig af kørsel og udendørstemperatur. Citroën viste en ny DS4, og VW Gruppen med Audi, Seat, Skoda og VW, der var ude med de helt store armbevægelser, som tidligere lovet et festfyrværkeri. Primært som koncepter, der måske er lige om hjørnet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.477