23948sdkhjf

Stærk profil tiltrækker værksteder

Mekonomen har haft succes med sine massive markedsføringskampagner i efteråret, der har trukket nye værksteder og bilister til kæden Meknomen Autoteknik samt øget værkstedernes omsætning.
En offensiv markedsføring af Mekonomen har det seneste år givet grossistkæden en markant skarpere profil over for bilejerne og har øget omsætningen ganske betydeligt hos de autoværksteder, der er tilsluttet kædesamarbejdet i Mekonomen Autoteknik, i kraft af flere nye kunder.

Den entydige melding, som Mekonomen får fra sine kædeværksteder, er markedschef Pernille Vestergaard godt tilfreds med.

- Vi havde nogle klare forventninger til udvidelsen af vores marketingsbudgetter. De er til dels indfriet, men en optimeret indsats omkring vores markedsføring skal bringe os endnu videre, siger Pernille Vestergaard.

Profilering gør en forskel

Dyrup Auto i Odense er et af de nye værksteder i Mekonomen Autoteknik. Herfra siger indehaver Henrik Madsen, at den afgørende forskel på at være med i kæden eller ej er den tydelige profilering, som kommer et lokalt værksted som hans til gode.

- Jeg gik med i Mekonomen Autoteknik i efteråret 2010, fordi jeg på den måde kunne øge opmærksomheden om mit værksted og profilere mig gennem en kæde, der har skabt tillid hos forbrugerne gennem sine kampagner, siger Henrik Madsen.

Værkstedet på Fåborgvej i udkanten af Odense servicerer både nye og gamle biler.

Henrik Madsen har været indehaver af værkstedet siden 2003, og ud over ham selv beskæftiger værkstedet tre svende og en lærling. Henrik Madsen forklarer, at han hos

Mekonomen har opnået det, han kalder nogle fornuftige fordele.

- Det er ikke kun branchen, der har bemærket Mekonomens synlige kampagner i flere medier. Det har bilejerne så sandelig også. Vi har fået en gevinst, vi direkte kan måle: Nye kunder og flere henvendelser fra mennesker, vi ikke kendte i forvejen, siger Henrik Madsen.

Skeptisk i starten

Hos PAC Dæk og Udstødning på Tietgens Allé i Odense er indehaver Per Clausen enig med Henrik Madsen:

- Jeg har været med hos Mekonomen i mange år. På et tidspunkt var jeg skeptisk over for værdien af grossistens markedstiltag. Men i dag må jeg sige, at den stærke profilering direkte over for forbrugerne er rigtig. Facaden på mit værksted blev ændret i efteråret, og det har øget værkstedets synlighed, sammen med Mekonomens kampagner. Effekten har været enorm. Vi har nu masser af nye "strøgkunder" og får henvendelser fra folk, jeg aldrig tidligere har set på værkstedet. Resultatet er også salg af løse reservedele, som jeg ikke har oplevet før, siger han.

Per Clausen har drevet forretning midt i Odense i 20 år, og de seneste 12-14 år har han været med i Mekonomen – altså også dengang, selskabet hed Østergaard Automateriel. Han beskæftiger fem svende i sit kombinerede mekaniske værksted og dækcenter.

Også sparringspartner

Filialchef hos grossistafdelingen af Mekonomen i Odense, Allan Rasmussen, er glad for tilbagemeldingen fra sine kunde-værksteder i området.

- Det her viser, at et bedre varemærke i høj grad kommer værkstederne til gode. Vi håber, at det her kan føre til, at værkstederne bruger os mere. Ikke bare som grossist men også som sparringspartner i andre spørgsmål, siger Allan Rasmussen.

Strategi med pil opad

Mekonomen Danmarks kædechef Søren V. Olesen tilføjer, at tilbagemeldinger fra værkstederne indikerer, at Mekonomen Danmarks strategi om at gøre kæden til den bedst profilerede over for slutbrugerne har vist sig at være rigtig. Som dokumentation for dette bruger Mekonomen det såkaldte måletal Share of Voice, SOV, der i 2010 var 47 procent, og dermed førende i branchen.

- Vi oplevede en del skepsis blandt både gamle og nye værksteder, da vi lancerede målet med at blive kæden med den højeste kendskabsgrad hos slutbrugerne. Man troede ikke helt på ideen, men tanken om at drive slutbrugerne ind på kædeværkstederne var rigtig. Den har givet resultat som forventet, og vi optimerer hele tiden på vores markedsføring og arbejder videre med det samme mål i både 2011 og 2012. Kendskabsgraden hos slutbrugerne skal endnu højere op, siger Søren V. Olesen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.238