23948sdkhjf

Pulje rækker til hver fjerde ladestander

Tidsplan til sommer for udrulning af infrastrukturen, der skal forsyne elbiler med strøm.
Klima- og energiminister Lykke Friis’ (V) satsning på elbiler i "Energistrategi 2050 – fra olie, kul og gas til grøn energi" er 25 millioner kroner til offentlige standere. Det er en fjerdedel af omkostningerne ved at opstille 1000-2000 ladestandere i første etape, som en arbejdsgruppe med embedsmænd og branchefolk anbefalede i januar.

Tilskuddet er afstemt, så udrulningen af ladestandere à 50.000 kroner i det offentlige rum ikke sker for hurtigt i forhold til antal elbiler. Opladeudstyr til 5000 kroner i carporten behøver ikke hjælp, mener Lykke Friis.

En handlings- og tidsplan for elbiler kommer til sommer, bebudede hun i et offentligt møde i Folketingets energiudvalg i sidste uge. Alle aktører inddrages i arbejdet.

- Det er vigtigt at involvere branchen. Det skal ikke være et planøkonomisk projekt, sagde hun.

Energiordfører Anne Grete Holmsgaard (SF) håber, det bliver en meget konkret udrulningsplan med udpegning af geografiske områder og helst storbyer samt Bornholm.

Højst 80.000 elbiler i 2020

Elbiler kommer til at spille en "ikke ubetydelig" rolle i omstillingen fra sort til grøn energi, forsikrer Lykke Friis.

Hun tvivler dog på, at man kommer op på 80.000 elbiler i 2020, og de skal fortrinsvis parkeres i carporten (parcelhuse) samt på p-pladser og ved arbejdspladser, mens beboerne i lejligheder ikke skal forvente en ladestander foran hoveddøren.

Elbilen er endnu ikke konkurrencedygtig med almindelige biler, og elbilen har stadig udfordringer især hvad angår batteriteknologi og rækkevidde, understreger Lykke Friis.

- Uanset hvor mange ladestandere der stilles op, så er det stadig væk en forudsætning, at elbilen kan udkonkurrere diesel- og benzinbiler i alle forskellige funktioner, siger Lykke Friis.

Ulovligt med generelt bidrag

Lykke Friis udelukkede påny i energiudvalget, at el-netselskaber får lov at stå for udrulningen af ladestandere til 50.000 kroner per styk, fordi det vil indebære et tilskud fra de øvrige elkunder til ejere for elbiler.

- Det er ikke lovmedholdeligt at finansiere ladestandere for elbiler over alle elforbrugeres tariffer, når det kun kommer en del af forbrugerne til gode, erklærede Lykke Friis. Den slags omfordeling kan kun ske ved en skat, lyder den juridiske vurdering.

- Vores system er skruet sådant sammen, at den eneste måde, man kan gøre det på, er ved at opkræve et gebyr, og det kræver overensstemmelse mellem mig som forbruger og, at jeg får gavn af det, for ellers er det en skat, siger Lykke Friis.

Motor-magasinet: Kunne man ikke beregne fordelen for almindelige forbrugere ved, at man ikke skal bygge ekstra reservekraftværker?

- Man kunne gøre mange ting, men nu har vi forholdt os til, hvad Justitsministeriet siger i denne sag, svarer Lykke Friis.

Lille lovændring

Anne Grete Holmsgaard undlod at bore i Justitsministeriets ræsonnement, for det vil dels vanskeliggøre de snarlige forhandlinger mellem partierne, dels gøre det sværere for en eventuel ny justitsminister at bestille et mere nuanceret notat.

- Der er ikke grund til at presse Lykke Friis op i en krog på spørgsmålet om finansieringen, siger Anne Grete Holmsgaard. Det kan nemlig klares ved en lille lovændring at opkræve et bidrag via elregningen til infrastrukturen for elbiler.

Foreslår et samfundsselskab

Lykke Friis afviser Anne Grete Holmsgaards forslag om et fælles selskab, hvor el-netselskaber, elbilsleverandører, kommuner, staten og andre aktører står for opstillingen af ladestandere.

- I første omgang er det ikke kommercielle aktører som bilproducenter eller bilimportører, der har interesse i det. Det er staten, som har erklæret, at samfundet skal være fossilfrit. Jeg håber, at Lykke Friis ikke fuldstændig lukker for et sådant selskab, siger Anne Grete Holmsgaard.

Elbiler indgår i forhandlingerne om et nyt energiforlig på basis af Energistrategi 2050, og klima- og energiministeren tager hul på de forhandlinger i næste uge.

Glad for signalværdi

Hos elbilsbranchen modtages regeringens energistrategi som et første skridt, men efterlyser samtidig en tids- og handlingsplan.

- Puljen på 25 millioner kroner må ikke blive en sovepude. Der skal mere til. I år kommer 2000 fabriksproducerede elbiler til Danmark. Det haster derfor med at få defineret vilkår for opsætning af ladestandere, siger branchechef Lærke Flader, Dansk Energi og Dansk Elbil Alliance.

I energiudvalget gentog Margrethe Vestager (R) sit et år gamle spørgsmål om, hvem der har ansvaret for at koordinere opgaven med elbiler.

- Jo flere der er engageret, desto bedre, svarede Lykke Friis.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081