23948sdkhjf

Servicepits på værkstedet øger hastigheden

Ny flermands-lifttype er en spændende måde at arbejde på for mekanikerne og giver efterspurgt kort ventetid for kunderne, er erfaringerne hos AT Biler i Vejle.
Mens man tidligere sagde, at hunden er menneskets bedste ven, er denne plads nu i mange tilfælde overtaget af bilen. Den er blevet mere og mere uundværlig, fordi den, ud over at være det eneste brugbare transportmiddel for mange, også fungerer som arbejdsplads, hvor man har alt det med sig, som man er vant til at bruge. Ikke engang en lånebil er derfor altid løsningen, når bilen skal have de nødvendige serviceeftersyn, så man skal undvære den halve eller hele dage.

Det fik indehaver af AT Biler, Tom Pedersen, til at tænke i alternative muligheder, da han for fire år siden indrettede bilhus med værksted i Vejle. Den effektivitet, man har inden for motorsporten, hvor flere mekanikere er i gang samtidig med hver sin specifikke opgave på pitstoppet, burde også kunne overføres til at autoværksted.

- Stenhøj havde som forsøg fremstillet en lift, som vi sammen har udviklet videre på ud fra nogle ideer, jeg havde. Det er blevet til de to servicepits, vi benytter på værkstedet i Vejle, fortæller Tom Pedersen.

Enkle serviceeftersyn

AT Biler er autoriseret forhandler og værksted for Toyota og Suzuki. Tom Pedersen der er uddannet automekaniker har startet firmaet i 1997. AT Biler har hovedafdeling i Fredericia samt afdelinger i Horsens, Give og Vejle. Men det er kun på værkstedet i Vejle, der er servicepits. De benyttes også kun til de obligatoriske serviceeftersyn på Toyota op til 60.000 km.

- Disse biler er der meget sjældent reparationer på, så liftene benyttes til de standardopgaver, vi har mange af som autoriseret værksted, og hvor vi typisk samler serviceeftersyn i ugens to, tre første dage. Vi kan have op til fire mekanikere samtidig på en bil plus en lagermand. Én i graven med aftapning af olie, én i motoren og med opdatering af computeren og én ved hvert hjulpar. Men i reglen er der to eller tre mekanikere plus en lagermand på en bil, forklarer Tom Pedersen.

Ingen spildtid

Lagermanden skal sikre, at der ikke mangler noget ved servicepitten, når mekanikeren skal bruge det. Skulle det ske, er der direkte telefon fra servicepitten til lageret, så mekanikeren kan ringe efter det. Men forud for hvert serviceeftersyn, mødes en servicetekniker med kunden i dialogboksen og aftaler præcis, hvad der skal laves ved bilen, og hvad prisen bliver, så begge parter undgår kedelige overraskelser, eller mekanikeren ikke kan få bilen færdig, fordi han ikke kan få fat på kunden, hvis der dukker noget uventet op.

Et sådant serviceeftersyn på eksempelvis en Toyota Avensis er normeret til tre og en halv time og det koster 1900 kroner plus moms. Ved at udføre det på servicepitten, kan det klares på 75 minutter. Det betyder, at der i løbet af en arbejdsdag godt kan gennemføres 5-6 serviceeftersyn på en lift, mod et eller to på en almindelig lift.

Prisen for kunden er den samme, da der er flere på opgaven. Men da kunden allerede kan have sin bil igen efter kun 75 minutter, opleves det som god service. Den tid kan udfyldes i bilhusets behagelige stole med en kop kaffe, og her kan man også klare nogle kontoropgaver og telefonsamtaler. Og man slipper for at flytte alt over i en lånebil.

Topkarakter

- Vi har haft den glæde, at vi hos kunderne scorer topkarakter for god kundeservice. Desuden er mekanikerne meget glade og tilfredse med det teamwork, de har opbygget, og hvor de hele tiden finder på små forbedringer, som gør resultaterne endnu bedre, siger Tom Pedersen.

Der er helt klart en stor effektivitetsgevinst, selv om liftene typisk koster fire gange som meget som en almindelig arbejdsplads. Alligevel ville Tom Pedersen helt sikkert havde indrettet flere arbejdspladsen med sådanne lifte, hvis han havde vist for fire år siden, hvor godt det var blevet. Dette til trods for at værkstedet er indrettet meget brugervenligt for både mekanikerne og kunderne med blandt andet en port ind til hver lift, og en dialogboks, hvor alt på forhånd aftales med kunderne.

- Vi kunne nøjes med et noget mindre værkstedslokale, fordi vi udnytter pladsen meget bedre, og vi kunne også have sparet en del værktøj, siger Tom Pedersen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078