Politisk spot på leasing-cirkus
I AUTOVÆRKSTEDERNES brancheorganisation har man længe har ventet på, at medierne, og ikke mindst politikerne, vil rette fokus mod det bilafgiftcirkus, der foregår i leasing-branchen med skattefinansierede midler. Det hele foregår ved at finansieringsselskaberne slipper væsentlig billigere, når de skal betale lavere registreringsafgift til staten af den nye bil, end den afgift, der skal betales, når bilen købes af en forbruger til ejendom. Der er således tale om en forskelsbehandling, som ingen kan være tjent med, tordner CAD, som advarer om, at hvis denne tendens fortsætter, så vil staten ifølge CAD miste endnu flere provenu-milliarder end de fire milliarder kroner, staten har mistet i 2010 på det, programmet beskrev som det rene afgiftscirkus.
HOS CAD ER DIREKTØR Erik S. Rasmussen klar i mælet, som det 1. april fremgik af Motor-magasinets netavis. Foreningen frygter, at de store bankejede leasingselskaber vil få en monopollignende status og så bliver det ikke sjovt for landets godt to millioner bilejere. CAD fortæller, at autobranchen kan konstatere, at leasingaktørerne og bilimportørerne allerede nu er i fuld gang med at få kontrol over brugtvognsmarkedet, idet mange kanaler til omsætning af de brugte biler lukkes for branchens frie aktører.
MOTOR-MAGASINET HAR i denne avis forhørt sig om leasing-succesen blandt en række fremtrædende politikere på Christiansborg, som tydeligvis føler sig provokeret. Den nye skatteminister forbereder en redegørelse til skatteudvalget, og ellers vil oppositionen bede om handling. Sagen fører givetvis til mere kontrol på området, men det kan også føre til ny lovgivning for at rette op på en skæv konkurrence mellem finanshuse og autoforhandlere, forlyder det. Alle skal have lige muligheder for at konkurrere - der bør rettes op på skævvridningen. Det er vigtigt med fair konkurrence i branchen, understreger den konservative skatteordfører.