23948sdkhjf

Tester under kørsel på landevejen

BM Autoteknik har med sit nyudviklede testværktøj den dynamiske BM25 SmartTest imødekommet et par af tidens store krav til bremser på lastvognstog.
Gennem mange års udvikling af bremseprøvestande, har BM Autoteknik A/S i Møldrup testet adskillige vogntog. I den forbindelse har virksomheden konstateret, at bremsetilpasning og optimering af bremserne på et lastvognstogs trækkende og de trukne enheder meget sjældent lever op til, hvad der med rimelighed kan forventes af bremser i 2011. Alt for ofte er det kun bremserne på trækkeren, der bremser hele vogntoget, mens bremserne på anhængeren næsten ikke bremser. I stedet for at slides, ruster de, og belægningerne glaseres. Hvis de endelig skal bremse, kan de ikke.

De hidtidige bremseprøvestande tester ikke bremserne under kørslen, hvor vogntoget udsættes for mange forskellige påvirkninger. De tester bremserne aksel for aksel, mens vogntoget holder på prøvestanden og sikrer først og fremmest, at bremserne kan godkendes i forbindelse med et bilsyn.

Test på vejen

- Målet for os var at udvikle en dynamisk tester, der kan måle tryk, hastighed og deceleration. Den skulle primært benyttes til at teste trykluftbremser på vogntog, mens det bremser på vejen, så vi kan måle forsinkelsen mellem, hvornår vogntogets enkelte bremsecylindre sætter ind, så man herefter kan tilpasse dem, forklarer servicetekniker hos BM Autoteknik, Per Larsen.

Mens vogntoget kører og bremser på landevejen, kan BM25 SmartTest ved hjælp af sensorer ved bremsecylinderne måle op til otte lufttryk samtidig sammen med hastighed og decelation. Det hele optages på en pc og kan efterfølgende studeres i det medfølgende pc-program.

Ud fra måleresultaterne kan man beslutte, hvad der skal gøres for at optimere og ændre ved bremsesystemet. Herefter kan man køre endnu en tur og måle resultatet, så man straks kan konstatere, om det er blevet bedre.

Enkelt at bruge

- Testværktøjet er meget nemt at anvende. BM25 SmartTest kalibrerer sig selv. Det skal blot stilles i bilens førerkabine sammen med en bærbar pc med indbyttet software, og vi er klar til at teste, siger Per Larsen.

- Alle målingerne af tryk sendes trådløst fra sensorerne, som anbringes ved bremsecylindrene på de bremser, vi ønsker at måle. Fra boksen sendes alle data trådløst til pc’en. Hastighed og deceleration registreres, og måleresultaterne kan aflæses på skærmen både som tal og grafik. De kan også udskrives og gemmes i en database, hvorfra det igen kan hentes frem, hvis der senere skulle blive behov for det.

En yderligere facilitet er, at man også kan aflæse, hvorledes ABS og EBS arbejder. Begge bremsehjælpesystemer har været på markedet i over 10 år, men ingen har endnu kunnet måle og kontrollere på dem. Men det kan BM25 SmartTest.

Stort potentiale

BM25 SmartTest blev første gang præsenteret på Automechanika i Frankfurt i september 2010 og senest på transportmessen i Herning for en måneds tid siden. Det er den hidtil eneste af slagsen på markedet, og BM Autoteknik har store forventninger til den, efter at den har været anvendt til flere tests på vogntog både i Danmark og udlandet. Blandt andet på både Scanias og Volvos testanlæg i Sverige, hvor der har været stor interesse for måleresultaterne med BM25 SmartTest.

Der er i dag stor opmærksomhed på omkostninger, og hvor der kan spares. Med BM25 SmartTest er der gode muligheder for at spare på nogle omkostninger og samtidig øge trafiksikkerheden.

- Ved at bekoste en bremsetilpasning og optimering mellem det trækkende og de trukne enheder, bliver udgiften pr. kilometer til bremser reduceret væsentligt. Men vognmanden vinder ikke alene på omkostningerne. Han vinder også på trafiksikkerheden, fordi korrekt indstillede bremser forkorter standselængden. Vi kan også konstatere at dækslid og slid på træk og koblinger bliver reduceret, når alle hjul bremser optimalt, og at det ikke for eksempel er trækkeren, der skal bremse det meste, lyder Per Larsens vurdering.

Han forventer derfor, at ikke mindst de økonomiske gevinster vil få flere vognmænd til at stille krav til deres værksteder om at få bremserne optimeret og ikke kun testet, så de kan klare at gå gennem syn.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078