23948sdkhjf

Hurra for underskovens vogter

Vi har lige fået Jyske Lov tilbage af svenskerne. Men de vil nok ikke slippe Volvo eller Saab, som nogle kunne mene retmæssigt også ligger på gammel dansk grund fra tiden før de 11 svenskekrige fra 1521-1814. Det efterlader Danmark som et ikke-bilproducerende land. Til gengæld har vi en underskov af gode, stærke og også store leverandører til både de udenlandske bilproduktioner men også det frie eftermarked. Disse producenter har det ikke altid let. Derfor er det vigtigt - ikke mindst af hensyn til skattepenge til det højt besungne danske velfærdssamfund, der diskuteres kraftigt både politisk og i erhvervslivet i disse måneder – at de danske producenter kan få en hjælpende hånd fra oven af og til. Den kommer ofte fra Autobranchens Handels & Industriforening i Danmark, AUTIG, der i år fejrer sine første 75 år, som vi skriver om i denne uges fagblad.

Det spændende arbejde i AUTIG har gennem tiden sågar omfattet indsamling af gammelt metal samt bygning af Forum til de branchemesser, som foreningen stadig er en del af. Medlemstallet har aldrig været større, og det vidner om, at de danske auto-relaterede virksomheder støtter godt op om deres organisation og det professionelle sekretariats arbejde. Med et svingende forhold til bilfabrikker og bilimportører har AUTIG fundet sig til rette i Autobranchens Hus sammen med en række førende brancheorganisationer, herunder nybilforhandlernes, til fælles bedste. Herfra går det nogle gange vilde ridt i bestræbelserne på at udføre det ofte afgørende internationale arbejde sammen med 50 søsterorganisationer verden over.

En af de nu 100 medlemsvirksomheder er Scandinavian Brake Systems, som vi kan fortælle på side 15 har indgået et spændende europæisk joint venture inden for bilindustrien. Den store fynske producent af bremsecalipre oplever flot rekordfremgang og kan sandsynligvis takke også AUTIG for de gode resultater gennem kamp for bedre adgang til producent-data og mindre mønsterbeskyttelse hos bilproducenterne. Jo, der er grund til at støtte op om AUTIG for de danske virksomheder i underskoven af transportindustrien, der endnu ikke har søgt ly under den gamle forenings kronblade.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08