23948sdkhjf

Sportslig BMW diesel til dumpingpris

BMW 320d er blevet udråbt som en af de mest miljøvenlige biler i Tyskland med sportslige egenskaber. Den er sat kraftigt ned lige nu med masser af udstyr.
BMW 320d er en lille sportslimousine med dieselmotor. Den har alle de kendetegn, en BMW skal have: Sportslig, herlig at styre, baghjulstræk og et pragtstykke af en dieselmotor, der i hjemlandet er kåret som en af de mest økonomiske og miljøvenlige med den traditionelle teknologi uden hybrid med mere.

Den vejledende udsalgspris er 610.589 kroner, men bilen sælges i øjeblikket til en specialpris på 485.000 kroner, hvilket er rimeligt med alt det standardudstyr, den er spækket med: Run Flat dæk med dæktrykskontrol, Stop & Go, bremseenergi regenerering, sænket undervogn til nærmest baneracer-niveau og specialdesignede fælge, elruder i alle fire døre samt komfortpakke med en fornem cd-radio med aux-indgang, automatisk antiblænd bakspejl, splitbagsæde med skipose, parkeringskontrol, regnsensor, fartpilot og klimaautomatik.

Hertil som standard totrins bremselygter, tågeforlygter, multifunktions rat, gearskiftindikator, dieselpartikelfilter, seks airbags, Isofix ved bagsædet, ESC, og selvfølgelig ABS og EBD, elektronisk bremsefordeling.

Testbilen var, ud over det fine standardudstyr, også udstyret med en del ekstra, så prisen løb op i 555.815 kroner. Det var blandt andet sædevarme foran, som næsten alle andre biler har som standard, samt kabinelister i højglans, fjernlysassistent, xenon-lygter, læderrat, ekstra tonede ruder og en fin loftsbeklædning med mere.

18,1 kilometer literen

Vi kom ud med 18,1 kilometer per liter i testperioden. BMW lover 24,4 kilometer. Gennemsnitsforbruget på instrumentpanelet stod på 18,8 kilometer, da vi afleverede bilen, men 18,1 kilometer er ualmindelig flot, når man samtidig ser på bilens værdier.

Op til 200 km/t ligger BMW 320d næsten snorlige. Det justerer ESC systemet, men vi kan godt fornemme, at det er en baghjulstrækker. BMW lover en tophastighed på 228 km/t med 0-100 på kun 8,0 sekunder. Motoren på 2,0 liter yder 163 hk, og det er yderst villige "heste". De seks gear er som i en sportsvogn, og bilen trækker sig selv fra 70 km/t - altså er den en smule højgearet. Undervognen er på vanlig BMW-vis stram med en direkte styring, men ikke ukomfortabel. Det er et godt kompromis, men der skal nok være især ældre personer, som finder den er for hård.

Snævre pladsforhold

BMW 320, og de andre søstermodeller i 3-serien, har aldrig ødslet med pladsen. Snarere tværtimod. Det gælder helt tilbage til forgængerne. Den er snæver at komme ind og ud af, både for og bag, selv om der er fire døre. Skal man have plads til hele familien og voksne på bagsædet, så er 5-serien et godt, men selvfølgelige også dyrere, alternativ. Men er man først inde, sidder man godt i rigtig gode sæder.

Garantien gælder kun to år uden kilometerbegrænsning, tre år på lakken og 12 års mod rustgennemtæring.

Alt i alt en herlig bil med fornem teknologi, lille og væver og meget hurtig af en dieselbil at være, til en pæn sum penge. Den leveres også som coupé, cabriolet og mange andre versioner med motoreffekter fra 143 til 286 hk.

Teknikken i BMW 320d

• Motor: Fire-cyl. rækkemotor, diesel m. direkte indsprøjtn. turbo og intercooler VNG, 1995 ccm, 163 hk v. 3250-4200 o/m. Max. drejningsm. 380 Nm v. 1900-2750 o/m. Kompression, 16,5:1. Tank, 61 l. CO2 udslip, 109 g/km.

• Tophastighed: 228 km/t. 0-100 km/t. 8,0 sek.

• Transmission. Sekstrins manuel, baghjulstræk m. ABS, ESC og EBD.

• Egen og totalvægte: 1495/ 1940 kg. Max anhængerlast m/u bremse, oplyses ikke.

• Mål, l/b/h mm: 4530/1815/1420. Akselafstand, 2760. Bagagerum, 460-1385 l.

• Dæk: Bridgestone Turanza 205/55 WR16

• Årlig afgift: 1960 kr.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063