Dialog i strid om demobiler
Men der findes fortsat ingen klare retningslinjer for demobiler i Danmark, beklager D.A.F. efter længe ventet møde med Skat.
- Kun en lille del af forhandlerne er decideret gået over stregen. Skats dokumentation viser med al tydelighed, at langt de fleste af os ikke bryder registreringsafgiftsloven med salget af demobiler, udtaler formand for Danmarks Automobilforhandler Forening, Knud Nielsen umiddelbart efter et længere møde med repræsentanter fra Skat. Mødet fandt sted for at Skat kunne informere branchen om deres resultater fra en række "kontrolaktioner" hos 120 bilforhandlere i første halvdel af maj.
Allerede før de endelige resultater fra kontrolaktionerne forelå, proklamerede Skat ellers i pressen den 19. maj at "for mange bilforhandlere ikke anvender reglerne om demobiler rigtigt".
Den udlægning af sagen er D.A.F. dog langt fra enig i.
- Ud fra hvad Skat har fremlagt for os i dag, kan vi fortsat konstatere, at kun ganske få procent af forhandlerne ikke overholder loven. Og jeg er da fuldstændig enig med Skat i, at det eksempelvis ikke er i orden kun at sælge demobiler i løbet af en periode på 18 dage. Men det generelle billede kan der dog ikke rokkes ved bilforhandlere i Danmark overholder registreringsafgiftsloven, siger Knud Nielsen.
På rette vej
Han havde også håbet, at Skat på mødet ville præsentere et oplæg til et sæt klare retningslinjer for salg af demobiler. Men den del udeblev.
- Ingen hverken forhandlere eller forbrugere ved fortsat, hvad en demobil er eller må være. Og vi er desværre heller ikke blevet klogere i dag, men vi er på vej i den rigtige retning, siger Knud Nielsen, der henviser til, at Skat nu for alvor tager branchen med på råd.
- Jeg vil gerne kvittere for, at Skat endelig tager initiativ til en konstruktiv dialog med branchen. Der er nu lagt op til, at D.A.F. i samarbejde med Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører fremkommer med et bud på et kodeks for salg af demobiler. Før sommerferien vil branchen så igen sætte sig sammen med Skat med henblik på at udarbejde et regelsæt, som både vi, bilforhandlere, og Skat kan leve med, tilføjer D.A.F.-formanden.
Bøder
Også Bilbranchen deltog i mødet, og herfra lyder konklusionen ifølge foreningens hjemmeside:
"Der var enighed om, at Skat nu sammen med Bilbranchen og D.A.F. udarbejder en vejledning om demobiler. Vejledningen vil også indeholde en gennemgang af momsreglerne. Det er samtidig tanken, at vejledningen skal være baggrund for Skats ageren ved fremtidige aktioner".
Ifølge Jyllands-Posten siger skattedirektør Claus Johannesen i forbindelse med branche-mødet:
- Nu vil vi gå hårdere til de virksomheder, der ligger i den høje ende, hvor hovedparten af omsætningen kommer fra demobiler. Her vil vi gennemføre tilbundsgående undersøgelser, og ud fra hvad vi finder, vil vi opkræve bøder og anvende fængselsstraffe de steder, hvor det kan være relevant.
Kontrol-resultat
Om kontrolaktionens resultat kunne Skat blandt andet fortælle, at 26 procent af de "nye" biler, der sælges hos forhandlerne, bliver solgt som tidligere demobiler. I 25 procent af slutsedlerne og i 30 procent af fakturaerne er der påført et højere kilometertal end de faktisk aflæste. I 13 procent af disse slutsedler og i 24 procent af disse fakturaer er påført et kilometertal, der er mere end 500 kilometer højere end de faktisk aflæste. De 120 besøg blev udført således, at hele landet var dækket, ligesom alle mærker er repræsenteret i undersøgelsen.
Hos ni af de 120 besøgte forhandlere udgjorde salget af demobiler mellem 80 og 100 procent af det samlede antal solgte nye biler. Både egentlige demobiler og biler indregistreret til udlejning indgår i tallene fra Skat.
Det er Skats opfattelse, at antallet af demobiler inden for de seneste år er steget eksplosivt, og at dette ikke harmonerer med det reelle behov for demo- og udlejningsbiler hos forhandlerne. Som Skat peger på, findes der ikke ret mange andre brancher, hvor en så stor andel af det samlede salg udgøres af demoprodukter. I Skats øjne skulle der ideelt set kunne fremlægges en forretningsmæssig kalkulation bag antallet af demo- og udlejningsbiler for at sandsynliggøre, at der ligger en "sund forretning" i antallet af demobiler.
D.A.F. gjorde Skat opmærksom på, at forhandlere med flere mærker også naturligt vil have flere demobiler og at forhandlerne kontraktretligt er forpligtet til at have et fastsat antal både demo- og udlejningsbiler til kundernes rådighed. D.A.F. gjorde også Skat opmærksom på, at kontrolbesøgene ikke alle steder er blevet udført i overensstemmelse med reglerne, idet ikke alle de besøgte forhandlere modtog et såkaldt "retssikkerhedsbrev" ved kontrollens start og et kvitteringsbrev i forbindelse med kontrollens afslutning.
På D.A.F.s forespørgsel kunne Skat oplyse, at nogle af de besøgte virksomheder vil blive udtaget til en senere kontrol, og at denne kontrol vil gå længere tilbage i tiden og helt til bunds med hensyn til både registreringsafgift, moms og beskatning af fri bil. Man kan således ikke på baggrund af "kvitteringen" fra Skat regne med, at kontrollen er afsluttet.
Dem, som vil blive udtaget til en sådan kontrol, er efter Skats oplysninger virksomheder i "den tunge ende" af undersøgelsen, hvor Skat har konstateret åbenbare overtrædelser af registreringsafgiftsloven i forbindelse med kontrollen. "Den tunge ende" defineres af Skat som de virksomheder, der hverken kan eller vil iagttage reglerne i lovgivningen. Skat oplyser, at der ikke pt er sendt ekstraopkrævninger ud til nogen af de besøgte virksomheder.
Endelig oplyste Skat om kontrolbesøgene, at ingen af de 120 virksomheder forud har været udvalgt på grund af nogen begrundet mistanke om lovovertrædelser.
Skat oplyste heldigvis også, at det rigtig mange steder så rigtig fornuftigt ud med virksomhedernes behandling af demobiler, meddeler D.A.F.
D.A.F. må naturligvis tage afstand fra sager, hvor der er påført salgsdokumenterne forkerte kilometertal og sager, hvor salg af en ny bil camoufleres som udlejning/leasing, men hvor det allerede inden bilen indregistreres til forhandleren er aftalt, at kunden skal blive ejer af bilen. Når det er sagt, påpegede D.A.F. naturligvis også det meget problematiske forhold, at begrebet "demobiler" ikke er lovreguleret, og at der ikke findes klare regler for disse.
D.A.F. gjorde også opmærksom på, at branchen forud for kontrolbesøgene havde efterspurgt vejledning frem for kontrol, og at branchen som helhed følte sig kriminaliseret - i særdeleshed i kundernes øjne.
Fra diskussionen med Skat må det konkluderes, at Skat ikke har mulighed for at fastsætte administrative regler for demobiler, men at Skat er positivt indstillet overfor at arbejde videre med den tjekliste, som Skat og D.A.F. påbegyndte i efteråret 2010, og som Skat gerne vil samarbejde med branchen om færdiggørelse af. Skat og branchen aftalte en "arbejdsdeling", hvorefter Skat koncentrerer sig om de forhandlere, der åbenlyst har overtrådt registreringsafgiftsloven, mens branchen sørger for at informere resten af forhandlerne om indholdet af den vejledning, som hurtigst muligt vil blive udarbejdet og godkendt af Skat.
Der burde dermed være grundlag for at få udarbejdet en vejledning, som også vil danne grundlag for den fremtidige kontrol fra Skats side. Om dette også vil medføre grundlag for mere lige konkurrenceforhold, må tiden vise.