23948sdkhjf

Bosch vil reducere brændstofforbrug med ekstra 30 procent

Den tyske super-leverandør til bilindustrien forventer, at salget af common rail-dieselindsprøjtningssystemer vil stige godt ti procent om året frem til 2015.
Ændringerne inden for bilindustrien er lige så dynamiske, som de altid har været. Som stor leverandør er Bosch en af de drivende kræfter bag disse ændringer, for eksempel på vejen mod elektromobilitet.

Det blev understreget af Dr. Bernd Bohr fra ledelsen af Bosch Automotive Technology på den 60. motorpressekonference på Bosch’s testanlæg i Boxberg mellem Frankfurt og Stuttgart i onsdags den 8. juni – i øvrig kort tid efter Bosch’s markering af koncernens 125 års jubilæum.

Efter konferencen løftede Bosch sløret for en lang række af selskabets spændende nyheder og prototyper, monteret på et bredt udsnit af 45 biler, som kunne afprøves på testbanen i Boxberg.

Som Bohr forklarede de 330 journalister fra 35 lande, udvikler virksomheden sig med dynamisk fart – både økonomisk og teknisk. Virksomhedsområdet Automotive Technology’s salg vil for første gang passere 30 milliarder euro i 2011, og virksomheden forventer en vækst på cirka ti procent. Bosch har især succes med teknik for miljøvenlig mobilitet og sikkerhedsforanstaltninger mod ulykker.

Ifølge Bohr drager virksomheden fordel af sin alsidige viden på vejen mod fremtidens bilkørsel.

- Ved at samle denne omfattende viden, får vi ekstra innovativ styrke til at støtte bilindustrien i at tackle de enorme ændringer, den står overfor, samt at få disse ændringer til at ske hurtigere, sagde han.

Solid medarbejder vækst

Den positive udvikling inden for Bosch Automotive Technology afspejler sig også i beskæftigelsen. Det forventes, at antallet af medarbejdere vil stige fra 167.000 til 177.000 i løbet af året. Denne vækst finder først og fremmest sted i Asien/Stillehavsområdet, men andre dele af verden oplever også et stigende antal medarbejdere.

- Vi er tæt på vores kunder over hele verden, fastslog Bohr.

Det gælder især virksomhedens vidensarbejdere. Blandt de 26.000 ingeniører, der arbejdede inden for forskning og udvikling inden for Bosch Automotive Technology ved årets start, arbejdede hver anden i Tyskland – men næsten hvert tredje i Asien.

I 2011 vil Bosch investere godt 3,2 milliarder euro i forskning og udvikling inden for Automotive Technoogy.

- Dermed skal vi gennemføre en kampagne, ikke kun for at sørge for mobilitetsløsninger i nær og en ikke alt for fjern fremtid, men også for at gøre det endnu mere miljøvenligt og sikkert og mere økonomisk og komfortabelt at køre bil her og nu, sagde han.

Indsprøjtning

Bohr tilføjede, at Bosch på denne måde griber de langsigtede vækstmuligheder uden at tilsidesætte de kortsigtede.

- Helt konkret betyder det for eksempel at reducere brændstofforbruget i diesel- og benzindrevne biler mindst yderligere 30 procent. Teknik, der forbedrer effektiviteten, er populær på markedet, sagde han. Derfor forventer Bosch, at salget af common rail-dieselindsprøjtningssystemer vil stige godt ti procent om året frem til 2015, tilføjede han.

Han påpegede, at Bosch håbede at tredoble salget af sine direkte benzinindsprøjtningssystemer frem til 2013. I forbindelse med turboladning gør disse det muligt for mindre motorer at levere samme ydelse med mindre forbrug.

Et andet eksempel, han nævnte, er start/stop-systemet, der reducerer brændstofforbruget fire procent og mere. Ifølge Bohr ville Bosch sælge cirka 2,6 millioner enheder af dette system i år – dobbelt så mange som i 2010.

- Vi implementerer et bredt spektrum af tiltag for at gøre bilsystemerne mere effektive end nogensinde før, lovede Bohr.

Fremtiden tilhører elektromobilitet

Trods alle effektivitetsforbedringer i diesel- og benzindrevne biler er Bohr overbevist om, at fremtiden tilhører elmotoren. Men Bohr stillede det retoriske spørgsmål: "Hvornår er fremtiden?"

Efter hans opfattelse betød de nuværende høje batteriomkostninger og den begrænsede rækkevidde, at overgangen til elektromobilitet ville tage meget mere end et årti. Men han følte, at det ikke blot var et spørgsmål om enten/eller med hensyn til forbrændingsmotorer og elmotorer.

I en ikke så fjern fremtid gav Bohr plug-in-hybriden gode chancer: Et relativt lille og økonomisk overkommeligt batteri til bykørsel per eldrev kombineret med benzin- eller dieselmotor til lange strækninger.

- Sådanne kombinationer forudsætter en bred og sammenkoblet systemekspertise – en af Bosch’s styrker med kerneområderne inden for teknik til drivaggregat og chassis, fremhævede Bohr.

Samarbejde

Virksomhedens tekniske ekspertise inden for elektromobilitet er ikke kun detaljeret, den dækker også et bredt spektrum af specialer. Der fremstilles ydelseselektronik og halvledere hertil samt elmotorer. Og i slutningen af 2010 startede produktionen af lithium-ion-batterier hos SB LiMotive, et joint venture mellem Bosch og Samsung SDI.

Bosch planlægger også at etablere et joint venture sammen med Daimler, der skal udvikle og fremstille motorer til elbiler i Europa.

Mål: Kørsel uden ulykker

Bosch følger visionen om kørsel uden ulykker lige så intensivt som elektromobiliteten. Bohr beskrev, hvordan han så denne udvikling på kort og lang sigt. For eksempel fremhævede han lovgivning, der træder i kraft i år, og som gør det elektroniske stabilitetsprogram ESP obligatorisk i Europa, USA og Australien. I disse regioner vil der snart ikke være flere nye biler uden ESP.

- Over de næste 20 år vil tekniske fremskridt føre til autonom kørsel, forudså Bohr.

Efter hans opfattelse er nøglen til dette at udvide førerassistentsystemerne. Bosch har allerede mere end 600 ingeniører, der arbejder på sådanne systemer. Bohr mener først, at autonom kørsel vil slå igennem i overskuelige situationer som ved parkering eller i stop and go-trafik. Men fremtidens bilgenerationer vil have systemer, der også kan fungere ved højere hastigheder.

Motor-magasinet bringer i de næste numre mere fra den 60. motorpressekonference i Boxberg – blandt andet i næste udgave med tema på diesel.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078