23948sdkhjf

Ottos optimale opfindelse

Det kursus Otto Jørgensen ikke var med på, gav ideen til en ny opfindelse, som giver kortere reparationstider.
Mekaniker Otto Jørgensen kunne ikke deltage på det lean kursus, der på et tidspunkt blev holdt for medarbejderne hos Louis Lund Toyota Esbjerg. I dagene efter blev det drøftet i spisepausen, og selvom Otto Jørgensen ikke kunne snakke med om det, satte det alligevel nogle tanker i gang om arbejdsprocesser og arbejdsgange.

Et af de billeder, som dukkede op på Ottos indre skærm, var en filebænk fuld af værktøj, luftskraldenøgle, slagnøgle, forlængere, toppe og diverse reservedele.

- Selv har jeg været godt og grundigt træt af min egen filebænk, og selvom jeg mange gange har forsøgt at holde bedre orden, er det aldrig blevet rigtig godt. Rodet var lidt ligesom lommeuld, for det kom automatisk igen, fortæller han.

Det fik ham til at tænke på, om alt det gængse værktøj kunne arrangeres på en måde, så det altid blev sat på plads. Specielt luftværktøjet var en kilde til ærgrelse, og derfor kredsede tankerne om at lave et nyt system til luftværktøjet i den retning.

- Egentlig er det lidt mærkeligt, at man kan få en masse ud af et kursus, man ikke har været på, men det er, hvad der skete for mig. Ideerne kredsede om et bord, hvor toppene blev holdt fast ved hjælp af trykluft, og med det i hovedet lavede jeg en prototype.

- Skift af toppene foregår via tryk på en knap, for her vil trykluften holde fast på toppen. Luftnøglen kan tages af og sættes over på den top, man skal bruge, og her skal knappen ikke betjenes, da toppen jo skal være fri.

- Jeg valgte fra starten at tilslutte to slanger, én til en 1/2 " slagnøgle og én til en 3/8" luftskraldenøgle. På den måde har man det hele lige ved hånden, lyder det fra Otto Jørgensen, som kalder sin opfindelse Airtoolbox.

Henter 1,5 time på 20 timer

For at undersøge, hvor meget tid der kan spares ved at have samtlige toppe siddende i Airtoolboxen, lavede Otte Jørgensen et forsøg, der gik ud på at se, hvor meget der var at hente på en stor motorreparation.

Med Airtoolbox tog den motorreparation, som ellers tog 20 timer, lige omkring halvanden time mindre.

- Man skal tænke på den som et rullende værktøjsbord, hvor rod er en umulighed. For toppene er nødt til at komme på plads, inden den næste top kan sættes på. Samtidig er det meget hurtigere at skifte toppe end, hvis det skal gøres manuelt, og så har man tilmed fordelen af at have både en 1/2" slagnøgle og en 3/8" luftskralde lige ved hånden, siger Otto Jørgensen.

Men opfindertrangen stopper ikke her, for Otto Jørgensen er også manden bag en anden simpel indretning, som gør motorilægning meget lettere. Det er i al enkelhed et stativ, som man sætter ind under motoren. Når samtlige skruer er ude, sænkes liften ned på stativet, så motoren bliver stående på stativet.

Inden man løfter bilen op, tegner man et omrids af stativbenene på værktøjsgulvet.

Når motoren er færdig, placeres motoren i stativet på markeringerne. I kraft af at alt er som før, er det blot et spørgsmål om at sænke bilen ned og skrue motoren fast. Selv siger Otto Jørgensen, at det sparer en masse bøvl, da alle hullerne, ophæng og beslag passer ud for hinanden. Skulle nogen være interesserede, er Airbox opfindelsen til salg.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068