Dæk uden pigge til alle nordiske vinterveje
Dunlops nye SP IceSport er udviklet til at klare de barskeste vinterveje og er allround nok til det danske normal-vintervejr.
Dækket er derfor velegnet til kørsel både i og udenfor byerne.
Under udviklingen af det piggeløse nordiske dæk, har Dunlop kombineret flere teknologier, der har vist sig at være vindende koncepter, eksempelvis Ice Grip teknologien med det tredimensionale lamellåsesystem. Her låser lamellerne hinanden i slidbanens skulderdel på hver sin side af et klassisk zigzag lamelmønster i den midterste del.
Det skaber den balance og kørestabilitet, der er hele grundlaget for en mere sikker præstation og køreglæde.
Dunlop har overbevisende præsenteret dækket for forhandlere og motor-journalister under meget vekslende forhold øst for den finske by Rovaniemi ved en række test-events i midten af februar. Hvor temperaturen svingede mellem minus to og minus 32.
Bremser bedst på is
De tredimensionale lamelmønstre er en velafprøvet teknologi.
- Her kombineres fordelene ved det gode vejgreb, der skabes af mange lameller under vinterlige forhold, med et mønster med få lameller, der skaber et bedre vejgreb på tør vej, fortæller Magnus Lord Arenander, der er produktspecialist hos Goodyear Dunlop Nordic.
- Samtidig forbliver dækkets materiale blødt og fleksibelt uden at skabe ulemper på andre områder. Det retningsbestemt design giver god sikkerhed mod akvaplaning ved effektivt at bortlede vand og sjap.
Dunlop IceSport er for førere, der foretrækker dæk med et højt sikkerhedsniveau og køreglæde, men uden pigge. Med det nye dæk får bilisterne altså et dæk, der i følge tests har en fantastisk bremseevne og vejrespons på is og sne, såvel som på både tørre og våde veje.
Ved præsentationen fik kørerne lejlighed til at måle IceSport op mod Nokian Hakka R og WR-62, Continental Viking Contact 5 og Bridgestone LM-32, alle ultra high performance-dæk og Magnus Lord Arenander sagde beskedent, at hvis ikke IceSport var det bedste, så kørte det lige op med de udmærkede konkurrenter.
I Ivalo
Udviklingen af IceSport er sket på laboratoriet hos Goodyear Dunlop Nordic og testet af professionelle testkørere på anlæg endnu højere oppe i Lapland i Ivalo, hvor kuldegrader og vejrlig byder på de mest tænkelige strabadser for vinterdæk.
SP IceSport er blevet grundigt testet internt på alle typer vinteroverflader og har opnået topresultater under alle de forskellige betingelser.
- Bremsningen på is og køreegenskaberne var på højde med eller bedre end konkurrenternes dæk, siger Magnus Lord Arenander.
SP IceSport dækket ligger meget stærkt i konkurrencen om håndtering på tør vej, ikke mindst på grund af arven fra WinterSport 3D.
- Vi tøver da heller ikke med at kalde dækket for Dunlops bedste vinterdæk nogensinde til vejene i Norden.
Denne artikel er den første af tre om Icesport dækket, Snow Rally Rings fundrivingcenter og optegnelse fra journalisten egen dagbog. De to følgende artikler bringes henholdsvis tirsdag 1. marts og onsdag 2. marts og i Motor-magasinet nr. 8, som udkommer 28. februar.