23948sdkhjf

Ford udbyggede forspringet men Citroën vandt

Efter den tredobbelte sejr i VM rallyafdelingen i Sverige i februar var turen nu kommet til Mexico. De to Ford-hold i den nye Fiesta RS WRC, med Mikko Hirvonen/Jarmo Lahtinern og Jari-Matto Latvala/Miikka Anttila, besatte anden- og tredjepladsen, mens den syvdobbelte rallyverdensmester Sébastian Loeb/Daniel Elena sejrede i den nye Citroën GS3 WRC. Det var Loeb/Elenas sjette sejr i træk i Mexico siden 2006.

Sebastién Ogier/J. Ingrassia fra Frankrig i Citroën DS3 førte på førstedagen, men et brækket hjulophæng satte holdet tilbage. Loeb fik en straf på 50 sekunder for at komme for sent til SS15, men han sejrede alligevel. Det var hans sejr nummer 63 i karrieren.

Meget få deltagere

Norske Petter Solberg//Capetterson, Storbritannien i Citroën DS3, kom i mål som nummer fire, selv om han var plaget af elektriske problemer den første dag. På en af de sidste hastighedsprøver, der var den helt store publikumssucces, sejrede Mikka Hirvonen og fik dermed ekstra point på kontoen. Han fører serien med 46 points foran Sebastién Loeb, 37 point, Latvala, 31 point og Mads Östberg med 28 point.

Kun 25 hold var tilmeldt VM-afdelingen i Mexico, et rystende lille antal. Meget tyder på, at den anden store rallyserie, International Rally Challenge, måske er ved at overtage førerrollen.

Kritik af dæk

Efter afdelingen i Mexico blev det nævnt, at de nye Michelin dæk har meget let ved at punktere, som det blandt andet skete for Ford-køreren Latvala et par gange undervejs, samt for Citroëns Ogier og svenske Mads Östberg, Ford Fiesta RS. Ogier mente, at han var hurtigere end Loeb, hvis han ikke haft punkteringer og et ødelagt hjulophæng, som det også ses på flere af hastighedsprøverne.

Michelin tager afstand for kritikken. "Vi har udviklet dækkene til de skrappeste prøver i VM-serien, og Mexico er langt fra det hårdeste rally i serien. Det er nye tider med biler som er lettere med mindre motoreffekt, udtalte Michelin-chefen Nick Shorrock i Mexico.

Loeb roste de nye dæk og udtalte, at de for ham virkede bedre end sidste års Pirelli dæk. Samtidig kunne Ford ledelsen oplyse, at der kommer mere motoreffekt i den nye Fiesta RS, måske til næste afdeling, som er i Portugal den 24.-27. marts.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062