Flere biler til to havne
30.000 nye biler ind over havnene i København og Malmø.
Baggrunden er, at bilsalget virkelig er kommet i gang igen i både Skandinavien og Rusland. For at klare stigningen er CMP begyndt at genansætte medarbejdere.
Stigningen i biltransporterne kunne mærkes allerede i begyndelsen af 2010, og derefter fortsatte væksten i årets løb.
- Markederne i Sverige og Norge steg først, og derefter kom Danmark og Finland, fortæller Bart Steijaert, som er ansvarlig for CMPs havne- og terminalaktiviteter.
- Det helt store løft kom, da bilmarkedet i Rusland kom op i gear igen. Det betyder, at vi mod slutningen af året håndterede omkring 30.000 biler om måneden.
Det skal sammenlignes med de dårligste måneder under finans- og konjunkturkrisen, hvor antallet lå på omkring 7000 biler. Stigningen i 2010 gælder alle de bilmærker, der håndteres inden for CMP, som i dag driver Skandinaviens største knudepunkt for biltransporter.
Ford tilbage
Ford har valgt at bruge CMP igen til at håndtere deres biltransporter.
- Samarbejdet med Ford indledes i marts 2011. De vil transportere omkring 6000 biler om året via vores anlæg i Malmø, fortæller Bart Steijaert.
- Den hastige udvikling gør, at flere bilproducenter henvender sig til os, og derfor er vi netop nu i gang med yderligere forhandlinger.
I løbet af foråret 2011 flytter færgetrafikken til Norra Hamnen i Malmø. Så frigøres der omkring 180.000 kvadratmeter omkring den gamle færgeterminal, som bilaktiviteterne så overtager.