Sensor fjerner livsfarlige stød ved elbilsulykker
El- og plug-in-hybridbilers store batterier kan være livsfarlige, hvis bilerne kører galt. Ny satellitbaseret sensor vil i fremtiden slukke for batterierne ved en trafikulykke, så passagerer og redningsfolk ikke får stød.
- Elektriske køretøjer og plug-in hybridbiler drives af højspændingsbatterier på op til 400 volt. Spændingen er decideret livsfarlig. Sensoren registrerer en ulykke og videregiver disse oplysninger til et system, der slukker for den høje spænding i batteriet. Det forhindrer, at brand- og redningsfolk får meget ubehagelige og alvorlige skader, når de kommer i kontakt med køretøjets metaldele, eller hvis de er nødt til at skære igennem køretøjet for at hjælpe folk fri. Det sikrer desuden passagererne i højere grad end med de nuværende systemer, forklarer adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S, Georg Nielsen.
Sensor i produktion næste år
Produktionen af det såkaldte evSAT-system en forkortelse for "satellit til elektriske køretøjer" - begynder i 2011. I 2012 sendes systemet i egentlig serieproduktion sammen med et større tysk bilmærke.
Sensoren registrerer alle sammenstød, der sker foran, bag på eller på siden af bilen. Blot et halvt sekund efter at kollisionen er registreret, har sensoren sendt besked til bilens batterisystem og slukket for den høje spænding.
Continentals evSAT reagerer på samme måde, hvis sensoren opdager, at bilen tipper og ruller rundt og f.eks. rammer taget. Sker det, deaktiverer systemet batteriet indenfor fire sekunder, så ingen kommer til skade. I tilfælde af andre typer ulykker, forbliver evSATen inaktiv. Hvis de elektriske køretøjer er blevet slukket og ikke er opladet, skifter evSAT-systemet over til en standby-tilstand, der forhindrer, at batteriet aflades.
- Markedet for el- og plug-in-hybridbiler vokser hele tiden. I Danmark ser vi, at der kommer flere biler på markedet, og derfor er der brug for at styrke sikkerheden. Det er også årsagen til, at Continental oplever en øget efterspørgsel efter evSAT fra mange andre bilfabrikanter, der samtidig skal leve op til strammere krav fra forbrugerne og lovgivningen, siger Georg Nielsen.