Renault-Nissan og Mercedes udbygger samarbejdet
Nissan vil være større end Toyota i Europa inden 2014 og skal levere mindre komponenter til Mercedes.
Forleden mødtes de to topchefer Carlos Ghosn og Dieter Zetsche fra Renault-Nissan og Daimler AG Mercedes i Geneve for at underskrive nye aftaler, der skal udbygge samarbejdet og salget endnu mere. De blev enige om fælles udvikling af dele og komponenter til fremtidens bilmodeller fra de tre koncerner.
Nissan får mulighed for at benytte visse dele og komponenter fra Mercedes til Nissans prestigemærke Infiniti, blandt andet også dieselmotorer, og Nissan skal levere dele til Mercedes-programmets mindre modeller.
Sidste år aftalte de to partnere, at Mercedes og Renault vil benytte en fælles platform for den kommende Smart ForFour generation og Renault Twingo.
Nissans globale produktplanlægningschef Tom Lane udtalte ligeledes i Geneve, at det nye samarbejde gør det muligt for Nissan at arbejde med seks platforme i fremtiden i hele modelrækken. Han udtaler samtidig, at det ikke er utænkeligt, at man på lidt længere sigt kan se de tre bilkoncerner i et fælles produktionsanlæg.
Nissan vil være størst
Aftalen er helt sikkert et led i Nissan strategien om at vokse i Europa. Det er ikke mange år siden, at Carlos Ghosn blev indsat som chef for Nissan, da selskabet var ved at bukke under. Han reddede det ældste bilmærke i Japan, og Nissan gik sammen med Renault, der fik styr på tingene. Det kører flot for selskabet i dag, men de vil videre.
I Geneve udtalte Nissan senior vicepræsident Simon Thomas, chef for salg og marketing, samt Carlos Ghosn, at Nissan skal være størst i Europa blandt japanerne, og dermed køre forbi Toyota. Det vil ske før udgangen af regnskabsåret den 31. marts i 2014, mener de.
Toyota solgte 582.457 biler i EU sidste år, og Nissan 402.654 biler, ifølge producentorganisationen ACEA. Toyota har taget salget i Rusland og Tyrkiet med til 750.746 enheder, mens Nissan solgte 547.000 biler i det større område. Nissan er allerede det bedst sælgende mærke i Rusland, Storbritannien og Kina. Toyota er derimod gået tilbage med 16,5 procent i Europa, primært på grund af de mange tilbagekaldelser i 2010. Nissan har lanceret en del nye modeller siden sidste år, og der er mere på vej, udtalte Simon Thomas i Geneve.