23948sdkhjf

Tata Nano til 37.000 kroner i Europa

Indisk billigbil får hele sikkerhedspakken inden introduktion i Europa om et par år.
Den lille Tata Nano fra Indien, der beskrives som verdens billigste bil, kommer til Europa om to til tre år. Det oplyste Tata chefen Carl-Peter Forster forleden i New Delhi.

At der går to til tre år skyldes, at den først skal være klar til Europa. Den kommer med en nyudviklet trecylindret dieselmotor, der yder 68 hk. Samtidig bliver Nano dyrere i Europa end de kun godt 15.000 kroner, den koster i Indien. Den kommer til at koste cirka 37.000 kroner med hele sikkerhedspakken, som den ikke har i Indien, for at opfylde kravene i EU.

Den første model af Nano blev vist i New Delhi i foråret 2008. Derefter i Detroit og Geneve i 2009 med tocylindret motor, der ydede 34 hk og gav den lille bil en topfart på 110 km/t og 0-70 km/t på 14 sekunder. I originalversionen trækker motoren på baghjulene, og dækkene er kun 12" store, som på den lille første Mini. Der er kun plads til 80 liter bagage med bagsædet i brug, eller 500 liter nedfældet. Længde, bredde og højde 4100/1500/1600 millimeter.

I Geneve i år viste Tata en ny og mere moderne prototype, Nano Pixel, der er udviklet til de europæiske byer. Om det bliver denne bil eller den originale Nano, der kommer til EU om et par år, fortæller Tata ikke. Begge versioner er firedørs med plads til fire.

Kendte leverandører bag

Alle de kendte store underleverandører såsom Bosch, Behr, Continental, Delphi, Denso, Dürr FAG, Fereral-Mogul, Johnsons Control og ZF står bag udviklingen. Engelske Torotak, der har et tæt samarbejde med danske Rotrex omkring kompressorer i det fælles selskab Rotrak, har leveret den nye transmission til Nano Pixel.

Tata sælger allerede biler i Sydeuropa og har et relativt pænt forhandlernet i Italien. Men det er primært modeller med Mercedes-Benz baggrund såsom pickups og andre mindre personbiler, som Tata selv har udviklet. For eksempel Indica/Indigo med 1,4 liters 75 hk motor og forhjulstræk.

Konkurrent til Smart

Da nyheden slap ud om salgsstart i Europa i løbet af et par år, var der straks kommentatorer i Europa og USA, som fremkom med den spådom, at den meget vel kan bliver en stor konkurrent til den lille Smart og andre mindre bybiler, med en vendediameter på kun 5,2 meter og plads til fire.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078