23948sdkhjf

Flere bilproducenter vælger tændrør fra Denso

Endnu to bilproducenter har valgt de emissionsreducerende tændrør (SIP-tændrør) som originaludstyr til deres 2011-modeller.
Denso lancerede sine fintrådstændrør i 2003. De er designet til at give bedre tænding, selv i det krævende miljø med ’lean-burn’ motorer (det vil sige motorer med mager blanding) og til at reducere de skadelige emissioner og brændstofforbruget. Et SIP-tændrørsprogram til eftermarkedet kan nu fås hos Denso Europe for at imødekomme efterspørgslen til den europæiske bilpark. I Danmark er det Eurodeal Autoparts A/S, som står for Denso-distribution.

Volvo er en af de bilproducenter, der har valgt tændrør fra Denso. Denso vil forsyne Volvo med FK20HQR10 SIP-tændrør til deres opgraderede SI6 & I5 motorer, som vil blive monteret i flere Volvomodeller fra og med 2011. Disse nye opgraderede SI6 & I5 motorer er konstrueret til at overholde de stadig skærpede krav i verdens lovgivninger om bilemissioner, blandt andet Euro 5 og Euro 6.

Denso er også begyndt at levere iridiumtændrør med dobbelt elektrode, en del af tændrørsprogrammet, som originaludstyr til Hondas nye CR-Z kompakte hybridvogn. De nye tændrør giver den 1.5 liter, firecylindrede CR-Z-motor fremragende ydelse, imponerende brændstoføkonomi og lav CO2-udledning.

Ud over at bilproducenter i stigende grad har valgt SIP-tændrør som originaludstyr, spiller disse tændrør også en vigtig rolle inden for motorinnovation og -udvikling. Det kunne ses i december, da Volvo blev kåret som en af Ward’s 10 Bedste motorer i det amerikanske bilmagasin Ward’s AutoWorld for T6-motoren i den nye S60. Volvo har konstrueret 2011 T6-motoren, som internt kaldes B6304T, specielt til at afbalancere ydelse med brændstoføkonomi og har samtidig opnået mindre skadelig indvirkning på miljøet. For at opnå denne ydelse fra T6-motoren har Volvo valgt Denso-tændrør som originaludstyr.

Marios Gerogiannis, produktchef for eftermarkedet hos Denso Europe, forklarer SIP-tændrørenes evne til at reducere skadelige emissioner og samtidig nedbringe brændstofforbruget og klare strenge miljøkrav:

- Supertændrør har ikke blot 1, men 2 ekstrafine, meget holdbare midter- og stelelektroder, der leverer en stærkere gnist til brændstofblandingen end almindelige tændrør. Det minimerer varmetab under flammedannelsen og koncentrerer det elektriske felt, så der opnås bedre antændelse. Sammenlignet med almindelige tændrør øger supertændrør motoreffekten med fire procent og reducerer brændstofforbruget med op til fem procent. De giver også færre udstødningsemissioner, længere levetid på op til 100.000 km og bedre koldstart ved temperaturer helt ned til -30 grader celsius. Som bilist vil man også bemærke større drejningsmoment, hurtigere speederreaktion og jævnere tomgang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109