Eberspächer er tilbage med overskud
Tyske Eberspächer kom ud af 2010 med 44 procent større omsætning. Nu udvider selskabet.
Året før havde selskabet et underskud på 470 millioner kroner. Der var 5260 ansatte i 2009, som i 2010 blev øget til 5637.
Eberspächer fremstiller udstødninger til en stor del af klodens biler. I USA er man førende efter den stramme EPA-2010-Norm, men Eberspächer er måske mere kendt her i landet for de avancerede elektriske klimakontrolsystemer, hvor man på det seneste har udviklet anlæg til busser.
En stor del af fremgangen skyldes den store eksportfremgang, som den tyske bilindustri har haft de senere år. Sidste år overtog Eberspächer den amerikanske Carrier koncern og busklima-specialistselskabet Sütrak. Med de mange nye aktiviteter, og den generelle fremgang, forventer Eberspächer yderligere omsætningsfremgang i år til små 20 milliarder kroner.
Nye investeringer
Eberspächer er i gang med flere nye investeringer samt joint venture aftaler, som for eksempel i Rusland, hvor man opfører en fabrik ved St. Petersburg. Eberspächer har allerede har fået de første kunder i udstødningssystemer fra Lada, Nissan X-Trail og Teana serierne, der fremstilles i Rusland.
Nye fabrikker og aftaler er samtidig indgået i Sydkorea i et joint venture samarbejde med en lokal producent som leverandør til Hyundai og Kia, plus et nyt samarbejde i Brasilien.
På hjemmefronten bygger Eberspächer en fabrik i Wilsdruff ved Dresden til produktion af udstødningssystemer til de tunge køretøjer efter den kommende Euro6 norm. I slutningen af 2010 oprettede man eget datterselskab i Rumænien.
Ind i elektronik
På det seneste er man gået ind i fremtidens elektronik. De to nye elbiler Chevrolet Volt/Opel Ampera og Nissan Leaf er udstyret med Eberspächer højvolts vandvarme systemer, og datterselskabet Eberspächer Controls har udstyret den nye Mercedes SLK med et glastag, der elektronisk kan dæmpe for solens stråler. Der er altså kommet godt gang i hjulene for det store tyske selskab.
Grundlagt i 1865
Eberspächer koncernen blev grundlagt i 1865 af Jakob Eberspächer i Esslingen ved floden Neckar som selvstændig værktøjsmager. Sønnen Adolf overtog ledelsen, da grundlæggeren døde i 1899, men det var moderen der reelt kørte forretningen videre, og nu med 80 ansatte, mens den anden søn Dr. Paul Eberspächer kom ind i firmaet.
Det var på den tid, de første elektriske maskiner så dagens lys. I 1913 kom det første udenlandske datterselskab i Wien, og derefter udvidelsen af fabrikken i Esslingen, samt selskaber i Tjekkiet, Polen og Italien.
I 1929 fik Eberspächer til opgave at bygge glastaget på den store jernbanestation i Milano, som fortsat står, og siden er det gået stærkt, kun afbrudt af sidste verdenskrig, hvor der blev fremstillet dele til flymotorer med tvangsarbejdere fra nazi-regimet.
Stor udvikling
Efter krigen kom der nye produkter i programmet som proteser, metalkufferter og turboladere, og i 1953 de første stationære varmesystemer. I 1960 begyndte man at fremstille støddæmpere. Op gennem 60erne til 80erne gik det stærkt med kabinevarmere til biler, udstødningssystemer med katalysatorer og endnu flere udenlandske datterselskaber, blandt andet i Detroit et nyt forsknings- og udviklingscenter.
Med de seneste opkøb og aftaler er Eberspächer repræsenteret med egne anlæg og joint venture samarbejder på fire kontinenter i 26 lande med selskabets to store produkter, udstødningssystemer med partikelfiltre, og varmesystemer til alle slags køretøjer.