Porsche 918 RSR hybrid indtog Detroit
Teknisk er den baseret på 911 GT3 R hybrid, og designet er fra konceptmodellen 918 Spyder med linier fra tidligere tiders Porsche racerbiler. Takket være en effektiv svinghjulsgenerator, der er placeret bag sæderne, beviste Porsche 911 GT R hybrid stor effektivitet ved flere løb i 2010 med en enestående brændstoføkonomi, kombineret med en hidtil uhørt performance og ekstra power, hvor bremseenergiens varme oplagres, der ellers ville gå tabt i et traditionelt system. Det er denne teknologi, som Porsche viderefører i den nye 918 RSR, hvor hjertet er den kendte V8-motor med direkte benzinindsprøjtning fra Porsche RS Spyder, og centerplaceret. Karrosseriet er opbygget i plastic og kulfibre.
To el-motorer på forhjulene
Motoren udvikler 563 hk ved 10.300 o/min. Transmissionen er sekstrins med skift ved rattet a la Formel 1. Dertil bidrager to elektriske motorer på forakslen med yderligere hver 102 hk til i alt 767 hk, der trækker på forakslen via et variabelt differentiale, som er med til at sikre større agilitet, samt hurtig og mere præcis styring.
I samme uge annoncerede Porsche de vigtigste løb, som selskabet i 2011 deltager i. Det bliver flere løb i Porsche Carrera Cup i Storbritannien, som blandt andet udvides til et løb på Nürburgring den 25. juni for første gang, som betragtes som hovedløbet i serien. 911 GT3 hybrid også gør sin entre i Storbritannien, der er forbillede for den seneste nyhed 918 RSR. Startnummer 22 henviser til 24 timers løbet på Le Mans ved Helmut Marko og Gijs van Lennep, der vandt løbet i 1971 med modellen 917 i Martini design. De kørte 5335.313 kilometer i løbet af de 24 timer med en gennemsnitshastighed på 222.304 kilometer i timen, som fortsat er rekorden.
Når Porsche viste den nyeste racer i Detroit som kørende laboratorium, kan det skyldes, at Porsche havde en fremgang i USA i 2010 på 29 procent til 25.320 biler.