Caterham vil lege med de store
Designet er sket med hjælp fra Lola, ligeledes et engelsk selskab med udvikling som det primære, mens motoren kommer fra Ford i form af en 2,0 liters Duratec med turbo, der yder mere end 300 hk.
Bilen vejer kun 600 kilogram og klarer 0-100 kilometer i timen på 2,5 sekunder med en tophastighed på 275 km/t. Undervogn og affjedring er den samme som Lola benytter i Formal 3 og WRC junior rallybiler, der kan justeres. Dækkene bliver de samme, som Cooper Tyre leverer til den engelske Formel 3 serie. Fælgene er fra ATS eller OZ, og bremserne er udviklet af AP Racing.
Det er planen at deltage i løb fra 2012, når den nye racer er færdigudviklet, men Caterham oplyser samtidig, at de planlægger en gadeversion og prototypen SP/300 Rs. Den årlige produktion af racerversionen er kun 25-30 enheder.
Caterham fortsætter med de bestående små gaderacere Super 7 og en nyere Super 8 med V8-motor og 400 til 500 hk, afhængig af model. Eksporten er de senere år udvidet til nye markeder. I Japan har selskabet for eksempel solgt 100 biler årligt.
Caterham udstillede på Tokyo Motor Show i 2009 for første gang, som den ene af kun tre europæiske bilproducenter, og med en ny importør og 15 forhandlere forventes salget at stige markant. Der kører enkelte Caterham sportsvogne i Danmark.