Bilproducenternes flotte løfter holder sjældent
Flere og flere bilister gør vrøvl over, at deres nye bil ikke kører det, fabrikkerne lover.
Det er primært de prisbillige biler, eller biler med ny teknologi, der lover meget mere end de kan holde. Tilsyneladende er det små, korte ture, der giver et højt brændstofforbrug, selv om forhandlerne fortæller deres kunder, at det ikke betyder noget i dag, som det gjorde tidligere med de gamle dieselmotorer.
Mon bilproducenterne fortsat tror, at de kan snyde kunderne? Meget få tror efterhånden på de flotte opgivelser af værdier, bilproducenterne oplyser.
Ens testkørsler
På Motor-magasinet testkører vi de nye biler efter det samme køremønster. Om vinteren siger det sig selv, at forbruget bliver en smule højere på grund af langsommere opvarmning af motoren og med el-installationer kørende.
Toyota Auris Hybrid loves 26,3 kilometer per liter. Vi kom ud med 17,9 kilometer. Det er over 30 procent under det lovede. Toyota tilbød os efterfølgende et økonomikursus i bilkørsel med særlige tips, som andre motorjournalister åbenbart har taget imod. Det har givet en kollega et gennemsnit på 27,1 kilometer per liter, efter anvisning fra Toyota. Men bilerne skal køres, som danskerne gør - ikke som speciel økonomikørsel, med en importørrepræsentant ved siden, for at dupere importøren og fabrikken.
Det er dog endnu værre med Fiat 500 med den nye tocylindrede TwinAir motor, der loves 24,4 kilometer per liter. Vi kom ud med 13,9 kilometer mere end 40 procent dårligere. Her vil vi gerne have reaktioner fra bilister, der kan køre det lovede under normal daglig kørsel, uden at tage særlige hensyn.
Ingen over 20 km/l
En kendt fynsk bilmand kom forleden med følgende interessante kommentar om problematikken:
- Vi har et familiemedlem, som ønsker at købe ny bil. Hans eneste krav er, at den reelt skal kunne køre 20 kilometer per liter - ikke det forhandlerne og bilfabrikkerne oplyser. Han har ikke kunnet finde én eneste nyhed. Forhandlerne svarer ham, at det har de ikke.
Som trøst er den store fordel for forbrugerne i spillet om de høje kilometerværdier, at de betaler lavere afgift efter fabriksoplysningerne, og ikke efter det, bilen reelt kører. Dermed mister staten en del penge.