23948sdkhjf

Flere komponent-fabrikker i gang i Japan

Efter det enorme jordskælv 11. marts i den nordøstlige Sendai-region er flere fabrikker i Japan så småt ved at komme i gang igen. Dog kun som mindre produktioner af reservedele samt komponenter til den udenlandske produktion. Det oplyser blandt andet Toyota og Mazda.

Produktionen af biler er på svagt blus. Mazda vender senere tilbage, når der igen er gang i bilproduktionen. Det samme gælder for Honda, Toyota, Suzuki, Subaru og flere andre.

Der mangler fortsat strøm til produktionen af biler. Situationen har blandet andet fået Nissan til at øge interessen i AvtoVAZ i Rusland fra 25 til mere end 50 procent meget snart, som det hedder fra Nissan. Problemerne i Japan berører også andre fabrikker på verdenskortet, som står og mangler dele til den daglige bilproduktion.

Opel og Renault dele mangler

Her i Europa savner Opel og Renault dele fra Japan til den videre produktion. Volvo køber cirka 10 procent af sine komponenter i Japan. Så også de europæiske bilproducenter kan dermed meget snart køre ind i problemer.

General Motors har stoppet produktionen af pickup modellerne Chevrolet Colorado og GMC Canyon på fabrikken i Shreveport i Louisiana, USA, på grund af manglende dele fra Japan.

Den Internationale Atom-energikommission har opgraderet den radioaktive strålefare fra 4 til 5 på en skala til 7, og japanerne vil måske forsøge at begrave den ene reaktor i Fukoshima A-kraft værket i sand. Det er muligt, at en del af kraftværket kan komme i gang igen med strømleveringer.

Vi citerede i sidste uge tyske Ferdinand Dudenhoffer, der udtalte, at der måske ville gå op til tre måneder, før situationen er normaliseret, men det kan tage længere tid, konkluderer de seneste analyser.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079