Flere komponent-fabrikker i gang i Japan
Produktionen af biler er på svagt blus. Mazda vender senere tilbage, når der igen er gang i bilproduktionen. Det samme gælder for Honda, Toyota, Suzuki, Subaru og flere andre.
Der mangler fortsat strøm til produktionen af biler. Situationen har blandet andet fået Nissan til at øge interessen i AvtoVAZ i Rusland fra 25 til mere end 50 procent meget snart, som det hedder fra Nissan. Problemerne i Japan berører også andre fabrikker på verdenskortet, som står og mangler dele til den daglige bilproduktion.
Opel og Renault dele mangler
Her i Europa savner Opel og Renault dele fra Japan til den videre produktion. Volvo køber cirka 10 procent af sine komponenter i Japan. Så også de europæiske bilproducenter kan dermed meget snart køre ind i problemer.
General Motors har stoppet produktionen af pickup modellerne Chevrolet Colorado og GMC Canyon på fabrikken i Shreveport i Louisiana, USA, på grund af manglende dele fra Japan.
Den Internationale Atom-energikommission har opgraderet den radioaktive strålefare fra 4 til 5 på en skala til 7, og japanerne vil måske forsøge at begrave den ene reaktor i Fukoshima A-kraft værket i sand. Det er muligt, at en del af kraftværket kan komme i gang igen med strømleveringer.
Vi citerede i sidste uge tyske Ferdinand Dudenhoffer, der udtalte, at der måske ville gå op til tre måneder, før situationen er normaliseret, men det kan tage længere tid, konkluderer de seneste analyser.