23948sdkhjf

Værksteder forbedrer bundlinjen med Lean

Med Q8 som initiativtager har en række autoværksteder i løbet af to måneder gennemført et udviklingsprojekt baseret på en Lean-uddannelse af udvalgte medarbejdere fra værkstederne.
Udviklingsprojektet er designet af Q8 sammen med konsulentvirksomheden Implement Consulting Group, der også har forestået selve uddannelsen og træningen af repræsentanter fra de deltagende værksteder.

- Vi har taget initiativ til projektet som et naturligt skridt i vores strategi med at støtte og hjælpe vores kunder med at udvikle deres virksomhed, siger direktør Kirsten Bach fra Q8 og fortsætter:

- Både for større autoriserede værksteder, men især for mindre uafhængige har vi rigtig gode erfaringer med at samle dem omkring nogle udviklingsaktiviteter, som de ikke har mulighed for at gennemføre hver for sig. Filosofien og værktøjerne bag Lean har vist sig at være både lette at forstå og at gennemføre i praksis, og resultaterne har indtil videre været rigtig gode.

En række større værksteder har allerede været igennem samme forløb, og ifølge partner i Implement, Egon Kjær Jensen, har resultaterne her vist sig at leve op til forventningerne.

- Inden vi gik i gang opsatte vi nogle konkrete målsætninger for de enkelte værksteder, baseret på de erfaringer vi har med virksomheder af samme størrelse og type. Blandt andet en vækst i henholdsvis kunde- og medarbejdertilfredshed på mindst 20 procent og besparelser på mindst 25.000 kroner for hver ansat på værkstedet, siger Egon Kjær Jensen. Disse målsætninger har vist sig at holde stik, og ifølge Egon Kjær Jensen er der intet, der tyder på, at det ikke også skulle være tilfældet, når det gælder de uafhængige værksteder.

Komprimeret forløb

Nu har Q8 og Implement Consulting Group for første gang gennemført udviklingsprojektet for en gruppe frie værksteder, der i løbet af fire kursusgange har fået en introduktion til Lean samt hjælp til at omsætte teorierne i praksis på de enkelte værksteder.

- Af respekt for at det kan være vanskeligt for mindre værksteder at tage flere mand ud af den daglige drift to dage i træk, har vi komprimeret forløbet ned fra otte til fire dage, siger Egon Kjær Jensen og tilføjer, at den kortere tid ikke betyder væsentlige reduktioner af det stof, som deltagerne skal igennem.

Både Kirsten Bach og Egon Kjær Jensen understreger, at selvom projektets formål har været at udvikle de deltagende værksteder ved hjælp af Lean-værktøjerne og her igennem forbedre medarbejdernes tilfredshed, værkstedernes kundeservice og effektivitet, så er det kun første skridt på vejen.

- Slutmålet er at skabe en forbedringskultur, der gør de enkelte værksteder i stand til selv at fortsætte udviklingen mod fremtidens effektive værksted, siger Kirsten Bach.

Færre hængepartier

At kursusforløbet har levet op til målsætningen er der ingen tvivl om, når man spørger deltagerne i det forløb, der netop er afsluttet.

- Vi har færre løse ender, og alting er blevet mere standardiseret. For at tage et konkret eksempel får vi varer ind 7-8 gange om dagen. Før lå varerne lige inden for og flød. Nu får vi varerne en anden vej ind, så de kommer ind bagved og ikke spærrer.

- Vi kan mærke, at vi har fået mere tid på værkstedet, og der er færre hængepartier. Hvis man vil, kan man virkelig drage fordel af det her kursus, siger Brian Larsen, indehaver af Flint Auto & Elektro i Svebølle, som lagde lokaler til den fjerde kursusgang i forløbet.

Teorien prøves af i praksis

For de autoriserede værksteder har forløbet været fire moduler á to dage med 3-4 uger mellem hvert modul. Uddannelsen har været sammensat således, at deltagerne i form af hjemmeopgaver skulle bruge og dokumentere resultaterne af de værktøjer, de er blevet introduceret til i hvert modul.

Denne opbygning, hvor teorierne med det samme er blevet prøvet af i praksis, er fortsat i forbindelse med forløbet for de uafhængige værksteder, dog med den væsentlige ændring, at hvert modul nu kun er på en enkelt dag.

Det er i øvrigt et væsentligt element i kursusforløbet, at der efter et halvt års tid holdes et opfølgningsmøde, hvor deltagerne mødes igen for at præsentere for hinanden, hvor langt de er nået hjemme på værkstedet med at implementere Lean i praksis.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079