Leverandørerne til autobranchen spurter fremad
2010 blev vendepunktet for verdens store leverandører til bilindustrien efter finanskrisen, hvoraf nogle oplever 1300 procent fremgang.
Vi har tidligere nævnt, at Bosch ansætter 9000 flere akademikere og ingeniører på kloden, og andre selskaber såsom Continental, Siemens, Valeo, Faurecia med flere oplever samme udvikling. Vel et tegn i sol og måne på, at krisesituationen er ved at være historie.
Samme udvikling opleves i USA, hvor de to store selskaber Delphi og Visteon, tidligere datterselskaber i GM og Ford, samt Federal-Mogul ligeledes har vendt situationen efter betalingsstandsning og reorganisation for et par år siden. Delphi var således på den nylige Geneve-biludstilling repræsenteret på en stor del bilnyheder med nyudviklinger såsom flere modeller fra Audi, BMW, Chevrolet, Citroën, Ferrari, Ford, Fiat, Kia, Lancia, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Saab, Volvo og VW.
Delphi var tidligere verdens største leverandør til bilindustrien, men har overladt førertrøjen til Bosch, der er ved at opføre et stort center i Moskva på 57.000 kvadratmeter i nærheden af Sherenetjevo lufthavnen. Det skal stå klar medio 2013 til betjening af det enorme russiske bilmarked. Investeringen løber op i nærheden af 745 millioner kroner. Der bliver arbejde til yderligere 700 medarbejdere, udover de 2000 Bosch allerede beskæftiger i Rusland.
Visteon på ret kurs
Det tidligere Ford datterselskab Visteon, kom ud af sidste kvartal i 2010 med et pænt overskud på 6,2 milliarder kroner. Det første siden betalingsstandsningen, og udviklingen fortsætter i indeværende år, oplyser Visteon, der er mest afhængig af kunderne i USA, hvor Ford tegner sig for mere end 35 procent. Men Visteon har også anlæg afdelinger i Europa.
Federal-Moguls præsident José Maria Alapont udtaler, at sidste kvartal i 2010 gav et overskud på 250 millioner kroner med en omsætning, der steg 15 procent. Det første siden betalingsstandsningen i 2009.
1300 procent op
BorgWarner oplevede en omsætningsfremgang på 1300 procent i 2010 -altså trettenhundrede procent - der gav det største overskud i selskabets historie på 30,8 milliarder kroner. Blandt andet takket være mange nye kunder i motorer, transmissioner og de nye to trins turboladere, men også på grund af flere opkøb, senest svenske Haldex, der er synonymt med træk på alle fire hjul.
Honeywell, der rangerer som nummer tre på Forbes listen over store selskaber, planlægger en ny fabrik i Slovakiet. Honeywell producerer dele til fly- og militærindustrien, men også til bilindustrien såsom Garrett turboladere, bremser, Holts plejeprodukter, AC-systemer, Fram filtre og Autolite tændrør. Firmaet blev grundlagt i Minneapolis i Minnesota tilbage i 1896.
Sluttelig lancerer den store TRW koncern den ene nyhed til bilindustrien efter den anden, og med stor succes gennem 2010. TRW, plus de andre amerikanske selskaber, har alle hovedkontor i staten Michigan.