23948sdkhjf

Euromaster tilbage i Bilka

Dækproducenterne varsler prisstigninger, og det kan være farligt at køre på vinterdæk om sommeren. I uge 12 rykker fagfolk fra Euromaster derfor ind hos Bilka for at rådgive forbrugerne om dækøkonomi og -sikkerhed.
Ifølge eksperterne er der mange gode grunde til at skifte til sommerdæk i god tid. Ikke alene kan man spare penge og brændstof, men det kan også være farligt at køre på vinterdæk om sommeren. Det vil dækkæden Euromaster fortælle forbrugerne mere om, og derfor rykker man i uge 12 ind hos Bilka for at møde hr. og fru Danmark til en snak om økonomi og sikkerhed ved skift til sommerdæk.

- Ifølge eksperterne er der mange gode grunde til at skifte til sommerdæk, når vintervejret taber kampen til foråret. Det sker typisk omkring 1. april. Dækproducenterne har varslet prisstigninger på 5-10 procent, og der er flere i vente. I Tyskland taler medierne om mulige stigninger på op til 25 procent. Desuden bliver udvalget mindre og mindre – produktionen af vinterdæk blev forlænget flere uger, og det påvirker mængden af tilgængelige sommerdæk, siger Lars Skov-Andersen, salgschef hos Euromaster, ifølge en pressemeddelelse.

Som årsager til de højere dækpriser anfører han stigende priser på olie og andre råvarer samt øget generel afsætning af dæk, især i vækstøkonomier som Kina og Indien.

- Priserne kommer til at stige flere gange, så der er penge at spare ved at være på forkant, tilføjer Lars Skov-Andersen.

Længere bremselængde

Et andet væsentligt aspekt er det sikkerhedsmæssige. Ifølge Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed har den tyske bilistorganisation ADAC i en omfattende dæktest dokumenteret, at sikkerheden bliver ringere, hvis man undlader at afmontere vinterdækkene.

- Når det bliver rigtig varmt, øges bremselængden betragteligt med vinterdæk i forhold til sommerdæk. Ved en lufttemperatur på 35 grader kan bremselængden med vinterdæk være op til 16 meter længere ved 100 km/t. Desuden viser ADAC's test, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet, for eksempel når hele familien kører på sommerferie med bagagerummet fyldt op. Det betyder mere vaklende kørsel i de lange motorvejskurver, påpeger han.

Eksperterne er også enige om, at der er dårlig økonomi i at køre på vinterdæk om sommeren. Ifølge Volker Nitz dokumenterede en dækfabrikant for nogle år siden, at vinterdæks levetid mindskes med cirka ti procent, hvis man kører med dem i den varme årstid. Desuden sparer man brændstof med sommerdæk, der er konstrueret til tør vej.

Tilbage i Bilka

Euromaster har tidligere sat fokus på danskernes dæksikkerhed. I uge 41 gennemførte kæden landets største dækmønstermåling nogensinde ved samtlige Bilka- og A-Z-varehuse. 16.337 vilkårlige biler blev undersøgt, og 24 procent af bilisterne kørte på dæk, der enten var direkte ulovlige eller så nedslidte, at de udgjorde en betydelig sikkerhedsrisiko.

Nu vender dækfolkene tilbage til Bilka for at tale sikkerhed med forbrugerne.

- På stande inde i varehusene står vi klar til at besvare spørgsmål og give gode råd, samtidig med at vi giver gode tilbud på fælge og sommerdæk, siger marketingchef Carsten Kure. Han understreger, at arrangementet ikke udelukkende kommer til at gå op i fornuft og løftede pegefingre.

- Danskerne er klar til at shine sig selv og deres boliger op i anledning af det gryende forår. Vi vil selvfølgelig gerne slå et slag for, at bilen ikke forbigås. Derfor har vi sammensat særlige tilbud på store, flotte alufælge i den gode ende – blandt andet fra Specialfælge og Alcar – samt naturligvis tilhørende dæk. Desuden får alle standgæster et gavekort på 300 kroner til mekanisk arbejde som bremsetjek eller serviceeftersyn, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064