BMW-reparation på den lette måde
En reparation på kølesystemet på en BMW 7-serie kan forkortes med næsten 20 timer ved hjælp af et teleskopisk rør opfundet af dansker.
Selv er Rikki Ebsen oprindeligt uddannet automekaniker, og det varede ikke længe, inden han fandt ud af, at det firma, han var kommet til, kunne mere end de fleste.
- Indehaveren, Martin Christensen, går meget op i motorsport og er samtidig den type, som ser løsninger, hvor der er problemer. Fra de motorløb som Baja California, Trophy truck, og Class one løb, han selv stiller op i, opdagede han ret hurtigt, at et hjulskift i en ørken er en besværlig sag. Det ledte til, at han opfandt en slags donkraft til sand og alle andre typer underlag. Den kan aktiveres fra førersædet, så kun co-driveren skulle ud af bilen for at udskifte det defekte hjul, og den bruges nu af mange Dakar Rally kørere. Men han har også opfundet et kølerør til BMW, som er meget hurtigere at montere end det originale, fortæller Rikki Ebsen.
Spar mange timer
BMW 5, 7 og X5 seriens V8 og V12 N62 og N73 motorer har et kølerør gående fra vandpumpen og bagud. Problemet er, at det kan blive utæt. Miseren opstår, fordi gummipakningen på det originale aluminiumsrør slipper vulkaniseringen, og derved lækker der kølevæske ind i hulrummet på kædehuset og ud af hullet ved vandpumpen. Processen med at udskifte kølerøret er en meget tidskrævende opgave, da meget skal afmonteres, inden røres kan monteres. Faktisk skal hele fronten, lygter, grill og køler afmonteres. Men også oliekøler, A/C-anlæg, forgården med takthjul og kæder afmonteres og vandpumpe og manifold skal skrues af, inden mekanikeren er kommet så langt ind, at han kan trække det gamle rør ud og skubbe det nye rør ind på plads. Derfra skal alt så samles omkring røret, og udover det så skal A/C-anlægget fyldes op igen, inden bilen kan meldes klar.
- I stedet for at adskille så frygteligt meget, har Martin Christensen opfundet et teleskopisk kølerør med tætningsringe i Viton gummi. Kun manifold, vandpumpe og dækslet over røret skal fjernes inden man kan gå i gang med selve reparationen. Når det oprindelige rør er ude, skrues teleskopdelen sammen og gøres så kort, at den kan komme ned. Dernæst skruer man det ganske enkelt udefter, indtil det sidder i spænd. I kraft af jeg oprindeligt er mekaniker, prøvede jeg det, mens jeg var i USA, og selvom det nu er mere end fem år siden, jeg har skruet på fuld tid, tog hele reparationen kun 6,5 time for mig, beretter Rikki Ebsen.
Ingen respons fra BMW
Rikki Ebsen syntes, ideen var så god, at han har taget en del rør med hjem til Danmark. Ideen har været præsenteret for BMW og flere af landets grossister, men på trods af at man skulle tro, det lige lå til højrebenet, har han oplevet, at opfindelsen har været svær at komme igennem med. På trods af at røret er fremstillet af korrosionsfast flyaluminium af typen 6061, og pakningerne er af syre- og varmefast Viton gummi, og der er et års garanti eller 20.000 kilometer, har interessen været begrænset.
- Skal jeg været helt ærlig, så er jeg overrasket over, at der ikke har været større interesse. Værkstedet kan spare rigtig mange timer, og vi ved jo, at tilfredse kunder kommer tilbage. De kan selvfølelig købes hos All German Auto i USA, men jeg lagerfører dem også, og på hjemmesiden www.coolingpipe.com kan man bestille dem, og se, hvordan det gøres skridt for skridt. Og det er selvfølgelig på dansk, og der er selvfølgelig garanti på, at røret er tæt, og at det holder, understreger Rikki Ebsen.