Guide til reddere om el- og brintbiler
Teknologisk Institut og Beredskabsstyrelsen har hjulpet den danske redder Jess Millner, der har erfaring som Firefighter i USA, med at lave håndbogen Rescueguide.
Jess Millner har siden 2001 været i USA et par gange årligt og har her fået tillægsuddannelser som såkaldt Firefighter og kemikaliedykker, kaldet Hazmat-technician, der er en forkortelse for Hazardous Material tekniker i farlige materialer. Ud fra sin erfaring kan han fortælle, at man i såvel USA som Tyskland er længere fremme i forhold til problematikker omkring teknologier og materialer i el- og hybridbiler, og ikke mindst hvordan man som redder bedst muligt kommer nødstedte til undsætning uden at udsætte sig selv for de nye og anderledes farer omkring højspænding og ophedede batteripakker.
- De nye bilteknologier er kommet for at blive, og der er en del myter om, at de er dødsensfarlige, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet. De er ikke mere usikre end andre biler, for producenterne har gjort meget for at lave dem sikre, men det er et område, der gør folk nervøse, siger Jess Millner.
Han mener derimod, at især de ombyggede biler herhjemme, hvor standardbiler får eftermonteret en el-drivlinje, udgør et problem, for her kan fabrikanterne gøre, som de vil.
- Vi har brug for at sætte os sammen i et bredt forum med autobranchen, gerne via et udspil fra Teknologisk Institut, for at sikre de bedste forhold for alle, opfordrer Jess Millner.
Ombyggede problembiler
Rescueguide er inddelt i fire afsnit om el-, hybrid-, brintkøretøjer samt et afsnit om førstehjælp i relation til el-ulykker. Hvert område er underopdelt i emnerne genkendelse, deaktivering, frigørelse, brandslukning og under vand.
I forordet nævner Jess Millner, at selv om køretøjer med hybridteknologi og andre nye alternative teknologier som udgangspunkt ikke giver nye risici under en brand- eller redningsindsats, er det dog vigtigt, at man er opmærksom på de indsatsmæssige udfordringer, de nye teknologier kan give.
Teknologier som højspændingsteknik, højvoltsbatterier, brændselsceller, solcelletag, brinttanke og lignende er nye forhold, som redningsmandskabet skal være særligt opmærksom på under indsatser med denne type køretøjer.
Allerede i dag kører der en del el- og hybridkøretøjer herhjemme, både som erhvervs- og privatbiler, og mange flere kommer til, foruden også brintbiler med brændselsceller. El- og hybridbiler kan være svære at genkende, da de i Danmark ofte kan være ombyggede på bilmodeller født med forbrændingsmotorer.
Strømafbrydning smelter
Bogen nævner, at der, som udgangspunkt, ingen fare er for stød ved kontakt med el-, hybrid- og brintkøretøjer under indsats. Det gælder både for rednings- og brandindsatser. Afprøvninger på hybridkøretøjer har dog vist, at højspændingskredsløb under brand fortsat kan være strømforsynet. Det kan ske, hvis køretøjets strømafbrydningsrelæer smelter, mens de er aktive.
Der er et par områder, man særligt skal være opmærksom på under indsatser med denne type køretøjer, omkring højspændingselektricitet og pludselig uventet igangsætning af køretøjet. Et andet problematisk forhold er slukning af en brand i højvoltsbatteriet, hvor der skal anvendes en såkaldt defensiv slukning. En problematik, der arbejdes på at finde en løsning på.
Højvoltsbatteriet er et stort modul af batterier, der typisk er gemt under en beskyttelseskasse bag i køretøjet. Batterimodulets spænding kan variere fra 36 til 330 volt jævnstrøm endda helt op til 650 volt vekselstrøm på nogle modeller. Effekten i systemerne er en kombination af spænding og meget høje ampere. Energimængden sammen med en høj spænding kan udgøre en fare for indsatsmandskabet.
Uventet igangsætning
Hybridbiler er ligeledes udstyret med en sikkerheds-nødafbryder, normalt placeret ved batteriet, som lukker det elektriske system ned. Systemet har en "nedlukningstid", typisk på mellem fem til 10 minutter.
På grund af faren for en uventet igangsættelse af bilen, hvis systemet ikke er deaktiveret og nedlukket, er det meget vigtigt, at køretøjet blokeres og opklodses forsvarligt, før frigørelse påbegyndes. Der er tale om et stort kraftmoment fra den eldrevne aksel. Kabler og batteri er placeret i bunden af bilen. Bilens klippezoner er som for øvrige biler. Dog kan der være teknik i C-stolperne for nogle hybridbiler, eksempelvis i forbindelse med solcelletag.
Brand i en battericelle kan ikke slukkes. Men en nedkøling, eksempelvis med en overtryksventilator, kan forsinke spredning til naboceller og bilen. Reddere og mekanikere skal være opmærksomme på giftig røg, også under kontrolleret udbrænding, ligesom der kan være risiko for en tryksprængning af batteriet, hvis det udvider sig under kraftig varme.