23948sdkhjf

Det går godt nok hurtigt i synsbranchen

Efter et halvt år i direktørstolen hos Applus Bilsyn er Per V. Rasmussen begyndt at forstå bilsynsverdenen. Det er en lynhurtig branche, hvor små synshaller pludselig skyder op og ændrer konkurrencen.
Der er bilsynskunder, som er parate til at flytte for at spare en 50’er, mens andre ønsker langvarige samarbejdsaftaler.

I dette krydsfelt er der mange udfordringer at tage fat på for manden, som har brugt det meste af sit arbejdsliv i Mercedes-Benz. Kan han få Applus til at opleve stjernestunder?

Efter en lang og fornem karriere i Mercedes-Benz-koncernen, er Per V. Rasmussen kommet til Applus Bilsyn - en rejse fra de bonede gulve i biludstillingslokalerne til de olieplettede betongulve i synshallen. Før hed arbejdsstederne Stuttgart, Dubai og Hørsholm. Nu hedder det Rødovre, Ringkøbing, Tønder og alle de andre 120 danske provinsbyer, hvor Applus har synshal.

For Per V. Rasmussen handler det ikke så meget om at befinde sig et sted i verden, men snarere om de udfordringer, der byder sig de pågældende steder.

Salg, økonomi og værkstedsdrift er Per V. Rasmussens styrker. Derfor har han i sit første halvår hos Applus også ændret lidt i organisationen.

- Jeg har gjort organisationen fladere, siger han.

- Jeg vil gerne have en organisation, der tænker kunder, service, kvalitet og drift. Det er en reminiscens fra min bilforhandler-tid, hvor man også har driften og værkstedet tæt på sig. Det er her, kunderne er. Det er her, man skal tjene pengene. Det er her, man skal sørge for, at tingene spiller sammen.

- Det handler om at få det rette set-up i organisationen. Det er jo ikke direktøren, der skaber resultaterne. Det er gør medarbejderne ude i synshallerne.

- Når man har rutinerede medarbejdere, der synes, at det er sjovt at komme på arbejde, gør de en stærk indsats og yder en god service. Så synes kunderne, at det er trygt at komme hos os. De føler sig godt tilpas.

Hurtig branche

Det, der har overrasket Per V. Rasmussen mest, er, at bilsynsbranchen er en meget hurtig branche.

- Tingene sker væsentligt hurtigere her, end de gør i den bilforhandlerbranche, jeg kommer fra, siger han.

- Pludselig skyder der en ny synshal op et sted. Det bliver man nødt til at reagere på. Pludselig er der en konkurrent, der sætter prisen ned. Det må man også forholde sig til.

- Bilsyn er et enormt prisfølsomt marked. Det har været meget overraskende for mig at se, at man kan flytte kunder for en 50’er eller 100 kroner.

Når det handler om tunge syn, er kunderne ikke nær så prisfølsomme. Her betyder langvarige aftaler lige så meget som prisen.

For let at starte

Det er ikke svært at starte en synsvirksomhed i Danmark, og det kan komme til at gå ud over kvaliteten af synene, mener Per V. Rasmussen.

- Vores helt store mærkesag er kvaliteten af bilsyn. Det er et ønske fra vores side, at der kommer højere krav til at starte en synsvirksomhed. Der er for mange, som åbner, presser prisen ned og lukker efter et år eller to. På den måde ødelægger de markedet.

- For forbrugerne er det selvfølgelig fint med lave priser, men vi er også nødt til at have en pris, der modsvarer den kvalitet, som vi yder. Kvalitet er lig med sikkerhed. Derfor er vi her. Så vi kan få sikre biler.

Til de tunge køretøjer giver det sig selv. Her er start-investeringerne for synshallerne af en helt anden størrelse. En moderne bremseprøvestand til lastbiler koster omkring 500.000 kroner. Det er der ikke så mange, der lige hiver op af lommen.

Man regner med, at der er omkring 100 synstseder for tunge køretøjer. Heraf tilhører de 65 Applus.

Samarbejde med branchen - mere loyalitet

Fra sin tid i forhandlerbranchen kender Per V. Rasmussen udmærket de mange loyalitetsprogrammer, som binder blandt andet erhvervskunderne tættere til virksomheden.

Det findes i høj grad i synsbranchen. Applus har en lang række services og tillægsydelser, som kunderne kan trække på. Der skal udvikles flere den kommende tid, for selv om krisen i høj grad også har ramt synsbranchen, er der ikke sket det store fald i antallet af synshaller.

- Konkurrencen lever fortsat i bedste velgående, siger Per V. Rasmussen.

- Det handler om at være tæt på kunderne. Det handler om at yde den bedste service. Det handler om lokale initiativer.

- En synsvirksomhed er en lokal forretning. Vi kan ikke sidde her i Rødovre og vide, hvor længe der skal være åbent i Ringkøbing, eller om det er en god idé at lave et samarbejde med McDonald’s i Esbjerg.

- Selvfølgelig skal vi have overordnede standarder, som understøtter vores brand og image. Hvordan vi indretter synshallerne og udfører tingene skal være Applus. Kvalitet og kontrol skal være standard, men samspillet med kunden, branchen og forhandlerne skal være lokalt.

- Vi er kommet rigtig langt. Hvis man ser på hurtighed og service, er vi rigtig gode. Selvfølgelig kan vi blive bedre. Det ser vi hele tiden på. Det hele handler om at få kunden til at komme til Applus Bilsyn. Det er vi optaget af hver dag, siger Per V. Rasmussen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087