Astra med mere køredynamik
Modellen blev vist som prototype i Paris sidste efterår. Den benytter kun få dele fra de andre medlemmer af Astra familien, såsom de udvendige spejle og antennefoden. Seks af de syv 17" til 20" hjul er også nye.
Astra GTC er udstyret med en ny undervogn med Opels HiPerStrut forhjulsophæng, og compound bagaksel med Watts led med ekstra høj præcision. Forhjulsophænget er avanceret og det samme som i den større Insigina, der forbedrer styring og vejgreb. Baghjulsophænget er overtaget fra fem dørs Astra, der fylder mindre end en det traditionelle multi-link ophæng. Opel er ene om at benytte Watts systemet, der giver optimale forudsætninger for et godt kompromis mellem komfort, isolering, vejstøj og køreegenskaber.
Afstanden mellem akslerne er øget for at give plads til hjul med større diameter.
GTCen kommer med 1,4 og 1,6 liters turbomotor, der yder 140 og 180 hk, samt 2,0 CDTI diesel, som yder 165 hk, og senere en kraftigere OPC-version. Der er plads til 370 liter i bagagerummet, som kan udvides til 1235 liter.
Den danske introduktion er planlagt til januar 2012.