Mange brugtbilskøb ender i retten
Ret&Råd oplever, at mange brugtbilskøb mellem private ender i retten, fordi folk ikke får en uafhængig vurdering først og bagefter opdager, at de ikke har fortrydelsesret.
- Vi har desværre flere sager, hvor private købere ønsker at anlægge retssag mod private sælgere i forbindelse med brugtbilshandler. De fleste købere er ikke klar over, at de ikke er omfattet af forbrugerbeskyttelsen i købeloven, når sælger er en privatperson. Hvis bilen ikke er kaskoforsikret, er der heller ikke mulighed for at få dækket sine sagsomkostninger via retshjælpsforsikringen, siger Casper Hauberg Grønnegaard, direktør hos Ret & Råd, der som advokater ofte rådgiver en af parterne i konflikter om brugtbilskøb.
Ret & Råd anbefaler altid brugtbilskøbere uanset om de køber bilen hos private sælgere eller hos en forhandler - at de får en uafhængig synsvurdering af bilen, inden de finder tegnebogen frem. Ender det med en retssag, kan det medføre omkostninger for flere tusinde kroner.
30.000 kroner i tabte omkostninger
- Taber køberen sin sag i byretten, skal han både dække sine egne og sælgerens omkostninger. Det koster ofte op imod 30.000 kroner. Derfor råder vi alle købere til at få foretaget et uvildigt bilsyn, inden de køber bil af en privat sælger. Folk kan ofte spare en masse ved at købe privat, men de er ikke klar over, at de så samtidig mister retten til den almindelige forbrugerbeskyttelse, mener Casper Hauberg Grønnegaard.
I modsætning til en bilhandel mellem to private parter, så er købere omfattet af forbrugerbeskyttelsesreglerne og har to års reklamationsret, hvis en brugtvognsforhandler står for salget. Imidlertid viser en nylig undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen, at flertallet af forbrugerne ikke er tilfredse med servicen hos brugtvognsforhandlerne, oplyser pressemeddelelsen fra Ret & Råd og henviser til, at brugtbilsmarkedet lander på en 45. plads ud af 49 undersøgte markeder i ForbrugerForholdsIndekset fra slutningen af 2010.
Utilfredsheden med brugtbilssalg understreges også af oplysninger fra bilklage.dk om køb af brugte biler hos brugtvognsforhandlere, oplyser Casper Hauberg Grønnegaard.
Det forholdsvis nye ankenævn for biler, oprettet i 2009, håndterer klagesager på biler til en værdi over 100.000 kroner.
- Her fornemmer man, at "langt hovedparten" af alle klager er over køb af brugte biler, forklarer formand Thomas Møller Thomsen ifølge pressemeddelelsen.
D.A.F. uenig
- D.A.F. er ikke enig i, at der er mange penge at spare ved at købe en brugt bil privat. Faktum er, at en privat bilsælger ofte sætter sig grundigt ind i priserne på sammenlignelige modeller hos forhandlerne på internettet, før bilen sættes til salg. Den private sælger vælger herefter at sætte prisen lig med eller lige under forhandlerpriserne, hvorfor prisforskellen mellem køb af bil hos en forhandler og hos en privat tit er til at overse, siger kontorchef, cand.jur. Karoline H. Thomsen, Danmarks Automobilforhandler Forening, som er med i bilklage.dk.
- Så den formentlig beskedne sum penge, man kan pare ved at købe den brugte bil hos en privat sælger, kan hurtigt vise sig ædt op af reparationsregninger for mangler, som den private sælger ikke er forpligtet til at honorere. Når man køber bil privat, har man heller ikke mulighed for at klage til hverken Forbrugerklagenævnet eller Ankenævn for Biler, tilføjer hun og fortsætter:
- Hos forhandleren er prisen på en brugt bil måske en smule højere, end prisen på det private marked. Men forhandlerens pris er ofte langt mere fordelagtig også på helt kort sigt, eftersom den indeholder klargøring, reklamationsret og måske en garanti og sikrer køber nem og billig klageadgang. Forhandlerens mission er efterfølgende at beholde køber som kunde på værkstedet og at nyde godt af købers anbefaling af hans forretning til andre. Den private bilsælger ser helst aldrig mere køber og har ingen interesse i købers anbefaling til andre. Derfor spørger D.A.F. - hvor vil du så helst handle?