Volvo tester kænguruspark bagi
Ved nedbremsning opsamles energien i et svinghjul ved baghjulene, som benytter den opsamlede energi til acceleration. KERS-systemet kan spare op til 20 procent i brændstof og give ekstra kraft-boost.
I løbet af efterårets skal Volvo teste den nye teknologi på offentlige veje. Volvo Cars har fået bevilliget, hvad der svarer til 5,5 millioner danske kroner af den svenske stats energimyndigheder. Med i projektudviklingen er også Volvo Powertrains og SKF.
- Vort mål er at udvikle et komplet system, der ved hjælp af kinetik genindvinder energi. Teknologien har potentiale til at mindske brændstofforbruget med op til 20 procent, og oveni booster det hestekræfterne, så en firecylindret motor får samme acceleration som en sekscylindret, udtaler Derek Crabb, direktør i Volvo Powertrain.
60.000 omdrejninger
KERS bliver monteret på bilens bagaksel. Under decelleration får opbremsningsenergien svinghjulet til at spinde med op til 60.000 omdrejninger i minuttet, og når bilen begynder at trække igen, overføres svinghjulets rotation fra baghjulene via en specielt designet transmission. Forbrændingsmotoren, der driver forhjulene, slås fra i det øjeblik der bremses, og energien fra svinghjulet kan anvendes til acceleration.
- Den energi, der lagres i svinghjulet, er tilstrækkelig til at drive bilen frem i korte perioder, men det har stor indflydelse på brændstofforbruget. Vore beregninger viser, at forbrændingsmotoren kan være slået fra op mod halvdelen af tiden, afhængig af kørselsmønstret, tilføjer Derek Crabb.
Volvo testede allerede i 80erme teknologien i Volvo 240. Flere andre har også forsøgt sig, men svinghjulet var af stål og tungt. KERS svinghjulet i de modeller, som Volvo skal teste i løbet af efteråret, er i kulfiber og vejer kun omkring seks kilogram.
Klar om et par år
- Vi er ikke den første bilproducent, som tester svinghjulsteknikken, men ingen har monteret teknologien på bagakslen med en forbrændingsmotor til at drive forhjulene. Hvis prøverne går efter planen, regner vi med at sende biler på markedet med den nye teknologi indenfor få år. Det er, som nævnt, relativt billigt at udvikle. Teknologien kan bruges i mange flere biltyper, såsom også plug-in hybrid. Det kommer til at spille en stor rolle i vore CO2 nedbringende DRIVe zero strategi, fortæller Derek Crabb.