Fordplaner om at øge salget 50 procent
Ford Motor Co. har ambitiøse planer for de næste tre-fire år med øget salg og interessante nye tekniske udviklinger.
Ford har tjent 48 milliarder kroner de sidste to år, mens man havde underskud på 155 milliarder kroner i perioden 2006-2008. I år er salget øget med 22 procent i årets første kvartal med et overskud på 13,4 milliarder kroner, grundet øgede priser og nye modeller, som tiltrækker kunderne. Det er blandt andet den nye Fiesta, Focus og Explorer i USA. Krisen er historie. Der er igen fuld fart på hjulene i Ford-dynastiet, og der er mere spændende på vej.
Fordnyheder på vej
Ford Focus Turnier, stationcar, er introduceret på flere af de store markeder i Europa. Ford regner med, at 60 procent af fremtidens Focuskunder køber en Turnier-version. Den nye model er vokset og bliver rost til skyerne i blandt andet Tyskland.
Næste år kommer Focus-versionen ECOnetic, der efter Fords egne oplysninger sætter konkurrenterne på plads og slår de modeller, som er de mest økonomiske i Europa i dag, såsom Lexus CT 200h, Peugeot 3008, Seat Leon Ecomotive, VW Golf BlueMotion og Volvo C30 DRIVe, der alle loves et gennemsnit på 26 kilometer per liter. Den nye Ford Focus-version skal altså være mere økonomisk med et CO2-udslip på 95 gram/km uden, at Ford oplyser mere nøjagtige værdier.
Konkurrenterne med hybridteknologi ligger en smule bedre, men Ford Focus ECOnetic er uden den dyre teknologi. Den får Stop & Go, regeneration af bremseeffekten til motoren og helt nye dæk med superlav rullemodstand.
Laser mod vindstøj
Ford har samtidig besluttet at investere omkring 550 millioner kroner i nyt laserudstyr, der skal sikre, at dørene lukker mere perfekt og formindsker vindstøjen. Udstyret er allerede monteret i Saarlouis i Tyskland og i Wayne i amerikanske Michigan, men kommer snart i alle de 17 samlefabrikker.
Ford kommer også med en ny C-Max Hybrid med plads til syv. Man har droppet den rene benzinversion. Det er lykkedes at reducere hybridomkostningerne med 30 procent, og den skal produceres i 100.000 enheder årligt, oplyser Ford.
Ny trecylindret motor
På Geneve-udstillingen i marts viste Ford en trecylindret motor på 1.0 liter i modellen B-Max som prototype. Det bliver den mindste motor i Ford-selskabet, som skal benyttes i alle de mindre modeller. Om det er samme udvikling som i den nye Focus ECOnetic oplyses ikke, men derimod at den nye lille motor udstyres med eCTV transmission, "milliongearet", og transmissionen bliver ottetrins.
Derrick Kuzak, vicedirektør med ansvar for den globale udvikling hos Ford i Dearborn, udtaler, at den bliver lige så effektiv og kraftig som de firecylindrede motorer, der i dag ligger i Focus. Motoren er udviklet hos Ford i England og udstyret med en ny offset knastaksel, split kølesystem, der varmer motorblokken hurtigere op end topstykket og dermed sparer brændstof, specielt i koldt vejrlig, samt en ny udstødningsmanifold ved cylinder-toppen, der sparer vægt og giver motoren en mere rolig og stille kørsel. Hertil også EcoBoost-teknologi med turbo og direkte indsprøjtning med mere.