23948sdkhjf

Find og brug autobranchen

DET KAN OFTE VÆRE både let, hurtigt og billigt at handle privat til privat via internettet – også inden for bilernes verden. Men det kan også hurtigt ende galt og dyrt. Der er jo en årsag til, at en hel autobranche står klar med både professionalisme og kompetence. Det handler om ord som tryghed, sikkerhed, garanti og ordnede forhold – og det viser sig oftest at være en god investering.

I DENNE UDGAVE AF Motor-magasinet advarer en stor dækimportør om, at en hurtig gennemgang af onlinesites med køb og salg mellem private danskere viser, at mange danskere køber brugte dæk på nettet. Men i virkeligheden er køb af brugte dæk ofte en dårlig idé, fordi køberen grundlæggende ikke ved, hvad han får for pengene. En oplagt indvending fra en aktør, som lever af at sælge nye dæk, kan man indvende – men ikke desto mindre sand. Brugte dæk er jo netop brugte og bremser ringere end nye dæk og kan give en lavere sikkerhed i trafikken. Og på købstidspunktet kender bilisten reelt ikke noget til, hvordan dækket er slidt, hvor langt det har kørt, og hvordan det har været opbevaret og holdt ved lige. Det giver en lang række ubekendte faktorer, som gør køb af brugte dæk til en usikker forretning. Derfor bør man få en fagmand til at tjekke dækket undervejs – helst før man køber, råder dækfirmaet. Og vi giver ret – et professionelt råd fra autobranchen i tide er altid en god idé.

LÆNGERE INDE I AVISEN påpeger en stor advokatkæde, at mange brugtbilskøb mellem private ender i retten, fordi folk ikke får en uafhængig vurdering først og bagefter opdager, at de ikke har fortrydelsesret. Kæden har flere sager, hvor private købere ønsker at anlægge retssag mod private sælgere i forbindelse med brugtbilshandler. De fleste købere er ikke klar over, at de ikke er omfattet af forbrugerbeskyttelsen i købeloven, når sælger er en privatperson, og hvis bilen ikke er kaskoforsikret, er der heller ikke mulighed for at få dækket sagsomkostningerne via retshjælpsforsikringen. Endnu et godt argument for at benytte den etablerede autobranche og de mange dygtige bilforhandlere, som står klar, samtidig med at de opfylder diverse regler inden for købstryghed, garanti, miljø og så videre.

FØRST SKAL FORBRUGEREN – også de unge og moderne med smartphones og trang til kommunikation via sociale medier – dog overhovedet have mulighed til at få øje på eksempelvis de mange dygtige frie værksteder rundt om i landet. I hvert fald hvis det står til de frie værksteders organisation, CAD, som nu planlægger sin egen web-portal under navnet www.findvaerksted.dk, der skal være kørende inden sommer. Man kan nemlig ikke sætte godt håndværk på auktion, lyder argumentet fra CAD’s direktør med henvisning til håndfulden af tilsvarende, private websider. Hørt, lyder det fra branchens uafhængige fagblad, som med interesse vil følge udviklingen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187