Samarbejde på tværs giver bundlinje
Samarbejde kan ske imellem afdelinger og andre forhandlere i lokalområdet, og gennem samarbejde med andre virksomheder i branchen. Man kan købe ydelser hos hinanden og sælge brugte biler i en fælles afdeling, og man kan markedsføre sig sammen som eksempelvis Bilbyen Silkeborg, Biløen Amager og Hillerød gør med også fælles biludstillinger.
Samarbejdet kan udvides til at indgå aftaler med beslægtede brancher som leasing, finansiering, bilpleje og rustbeskyttelse. Og så skal udgifterne gøres variable ved leje i stedet for eje, samt outsourcing af ikke-kerneydelser. Den enkelte forhandler skal effektivisere alle processer i selskabet, eventuelt efter lean-princippet.
Analysen er fremkommet ved interviews med over 30 aktører og videnspersoner i autobranchen og beslægtede virksomheder og organisationer samt konsulenter, samt en spørgeskemaundersøgelse til 100 bilforhandlere. Den peger også på, at bilforhandlernes gennemsnitsalder er steget støt de seneste 10 år, så der er længere mellem de 30 til 45-årige bilchefer, der skulle stå for fremtidens investeringer og nyudvikling. Især i den vigtige kundenærhed, som giver den rigtige service og rådgivning og dermed glade og købevillige kunder.