23948sdkhjf

Samarbejde på tværs giver bundlinje

Samarbejde mellem bilforhandlere på tværs af mærker er vejen til at få bedre økonomi. Det påpeger en analyse fra Danmarks Automobilforhandler Forening i udgivelsen Bilforhandlerne 2020 – scenarier for fremtidens bilmarked og bilforhandler. Analysen peger på et lavt bilforbrug de næste ni år, samt også en lav forandringsvilje hos landets bilforhandlere, der er stadig mere truet af de frie værkstedskæder, leasingselskaber og finansieringsinstitutter, privat internethandel, specialfirmaer og bilimportørers storkundesalg.

Samarbejde kan ske imellem afdelinger og andre forhandlere i lokalområdet, og gennem samarbejde med andre virksomheder i branchen. Man kan købe ydelser hos hinanden og sælge brugte biler i en fælles afdeling, og man kan markedsføre sig sammen – som eksempelvis Bilbyen Silkeborg, Biløen Amager og Hillerød gør med også fælles biludstillinger.

Samarbejdet kan udvides til at indgå aftaler med beslægtede brancher som leasing, finansiering, bilpleje og rustbeskyttelse. Og så skal udgifterne gøres variable ved leje i stedet for eje, samt outsourcing af ikke-kerneydelser. Den enkelte forhandler skal effektivisere alle processer i selskabet, eventuelt efter lean-princippet.

Analysen er fremkommet ved interviews med over 30 aktører og videnspersoner i autobranchen og beslægtede virksomheder og organisationer samt konsulenter, samt en spørgeskemaundersøgelse til 100 bilforhandlere. Den peger også på, at bilforhandlernes gennemsnitsalder er steget støt de seneste 10 år, så der er længere mellem de 30 til 45-årige bilchefer, der skulle stå for fremtidens investeringer og nyudvikling. Især i den vigtige kundenærhed, som giver den rigtige service og rådgivning – og dermed glade og købevillige kunder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08