Budweg bygger moderne caliper-fabrik
Efter 33 år i det centrale Odense planlægger Budweg Caliper at bygge en moderne fabrik i den sydlige del af byen.
Allerede i 2008 købte Budweg således en 35.000 kvadratmeter stor grund ved motorvejen, og forleden begyndte selskabet at søge byggetilladelse til en ny rationel fabrik på 7000 kvadratmeter til 60-70 millioner kroner.
Siden 1978 har Budweg holdt til i det centrale Odense, og i dag er virksomheden spredt på en række adresser på Ejlskovsgade og Kottesgade med samlet 10.000 kvadratmeter under tag.
- Med udgangen af 2012 bor vi ikke længere her vi planlægger at flytte ud til næste sommer, siger adm. direktør Thomas E. Larsen, da Motor-magasinet den 10. juni fik en rundvisning på fabrikken.
Fintunet
Samtidig er der tilfredshed med økonomien i Budweg, som i 2010 øgede omsætningen med 30 procent, ligesom omsætningen i de første fem måneder af 2011 ligeledes er øget med 30 procent.
Der blev holdt generalforsamling i Budweg den 27. maj, og efter at regnskabsåret er blevet lagt om til kalenderåret, hvorfor 2010 kun tæller syv måneder, løb årets resultat op i 11,5 millioner kroner stort set det samme som i 2009-2010, men her for 12 måneder.
Egenkapitalen blev i 2010 opgjort til 59 millioner kroner, og årets investeringer var tæt på to millioner. Afkastningsgraden er opgjort til 15 og soliditetsgraden til over 50.
Staben hos Budweg tæller i dag 94 medarbejdere. Hertil kommer én i Tyskland samt 15 på Budwegs nye fabrik i Busan i Sydkorea, som via produktion af nye caliper-huse skal fastholde selskabets leveringsevne.
- Vores resultat er tilfredsstillende. Vi har fintunet virksomheden, hvor alt i dag kører som på en snor. Desuden har en ny produktionchef været med til at bringe Budweg videre. Vi har således forbedret vores logistik og øget vores lagre, hvilket sikrer os bedre leveringstider og -formåen, konstaterer en tilfreds direktør.
I 2011 forventer selskabet en vækst i omsætning og dækningsbidrag, så indtjeningen i 2011 forbedres.
Flad organisation
Stemningen blandt medarbejderne, hvoraf mange har været med i masser af år, er da også fin under rundvisningen.
- Vi forsøger at være en attraktiv arbejdsplads med et godt fællesskab og flad organisation. Primært behandler vi de ansatte ordentligt, giver en god løn og sørger for fælles sociale tiltag. Desuden sørger vi for at melde de gode resultater ud, og at glæde os over dem, mener Thomas E. Larsen.
Den nye fabrik kommer til at rumme lagerautomater, og derfor er Budweg i fuld gang med at "øve sig" på en ny lagerautomat i den nuværende fabrik. Nyt er det også, at den nye fabrik kommer til at omfatte overfladebehandling, idet Budwegs tidligere underleverandør inden for dette område er lukket. Budweg har således købt virksomheden udstyr. Indtil da klares overfladebehandlingen af en ny underleverandør.
Forholdsvist nyt er også Budwegs program i de meget større lastvogns calipre i øvrigt i samarbejde med Refaco. Afdelingen tæller tre medarbejdere og skal udbygges.
- Vi har nu rundet én millioner kroner i omsætning. Det skal nok blive godt, konstaterer Thomas E. Larsen.
15 procent af Budwegs salg sker i dag i Danmark, mens resten er eksport. Samtidig betyder et depositum-system, at Budwegs andel af retur-calipre er øget fra 75 til i dag 90 procent.
Budweg selskabet ejes af de to brødre, 44-årige Thomas Egon Larsen og 47-årige Jan Uwe Larsen, som er ansvarlig for produktionen. Budweg har rødder i grossistfirmaet Auto-dele, som blev grundlagt i 1939 af deres farfar, Egon Larsen, og siden solgt til FAU-FTZ.
Budweg kom til i 1978 med renovering af bremsecalipre, grundlagt af deres far, Henning Larsen. I øvrigt kommer firmanavnet fra deres mors ungpigenavn, Irmgart Budweg. Hun kom fra Litauen.