23948sdkhjf

Bilimportørerne forlader DI

Enighed i DBI om at forlade Dansk Industri. Bilimportørerne ønsker at stå mere frit.
De Danske Bilimportører (DBI) har på foreningens årlige generalforsamling den 26. april 2011 på Hellerup Parkhotel genvalgt adm. direktør Preben Stenkjær, Interdan, som formand for en ny etårig periode.

Endvidere blev adm. direktør Kristian Krapper, Toyota Danmark, nyvalgt som medlem af foreningens bestyrelse, mens de øvrige medlemmer blev genvalgt. Bestyrelsen tæller således i dag seks medlemmer – den kan rumme op til syv.

På generalforsamlingen fremlagde bestyrelsen forslag til vedtægtsændringer, således at medlemmer af DBI ikke længere er forpligtet til medlemskab af DI, tidligere Dansk Industri.

Bestyrelsens forslag blev vedtaget med stort flertal.

Vedtægtsændringen indebærer at DBI herefter ikke længere har status som medlemsforening under af DI, samt at DBI’s medlemmer fra den 1. juli 2012 ikke længere vil være pålagt at være medlem af DI. Det er herefter op til det enkelte medlem at afgøre, om man ønsker at være medlem af DI eller ej.

DBI’ s formand Preben Stenkjær udtaler, at DBI med beslutningen har sikret sig en placering i den danske bilbranche, som gerne skulle være grundlag for at indgå i et godt og konstruktivt samarbejde med alle organisationer, der varetager branchens interesser.

Fuld frihed

Til Motor-magasinet siger Preben Stenkjær, at udmeldelsen af DI, hvor DBI ellers har været med siden 2003, er sket uden dramatik i fred og fordragelighed.

- Vi ønsker at stå mere frit. Med to organisationer under DI (Bilbranchen og DBI) har der ofte skullet ske en politisk koordinering, men nu får vi vores fulde frihed. Vi har jo også nære relationer til D.A.F. Afgørelsen beror på en afvejning af fordele og ulemper. En fordel har for eksempel været at kunne trække på DI store apparat, men vi kan godt klare os selv, udtaler Preben Stenkjær.

DBI har 31 medlemmer, som varetager den samlede danske import af nye person-, vare- og lastvogne samt busser.

Mere løsrevet

De Danske Bilimportører flyttede i øvrigt allerede i foråret 2009 – dengang midlertidigt - fra Dansk Industri og Industriens Hus til det modsatte hjørne af Vesterbrogade og den nye adresse på Rådhuspladsen 16 som følge af den bebudede ombygning og renovering af Industriens Hus. Bilbranchen flyttede i 2010 med det øvrige DI til Copenhagen Towers på Amager, mens Industriens Hus på Rådhuspladsen renoveres frem til 2013.

- Vi planlægger at blive der – vi har det fint på Rådhuspladsen, konstaterer Preben Stenkjær.

Bilbranchen beklager

- DBI har været separat medlem af DI ligesom Bilbranchen, så jeg tror ikke, at DBI’s udmelding får de store konsekvenser for os. Men jeg beklager da udmeldelsen – det havde været rarere, om vi stadig var under samme paraply. Jeg tror og håber dog på, at vores gode samarbejde kan fortsætte – et samarbejde som har eksisteret, ikke fordi vi har været under samme paraply, men fordi vi er i samme branche – dog i hver sin ende af fødekæden, udtaler René Tønder Nielsen, branchedirektør i Bilbranchen, til Motor-magasinet.

- Vi tager DBI’s udmelding roligt og har naturligvis respekt for deres beslutning om, hvordan de bedst kan varetage deres medlemmers interesser, men vi klapper da ikke i hænderne, tilføjer han.

Nye Interdan direktører

I øvrigt har DBI-formand Preben Stenkjær efter 23 år hos Interdan på selskabets generalforsamling i maj forladt direktørposten i Interdan. Han fortsætter dog som bestyrelsesformand for Interdan Invest.

Interdan A/S er nu blevet til Interdan Holding A/S med tre selskaber under sig: Interdan Bil A/S (de enkelte bilimportselskaber – og for Peugeots vedkommende både i Danmark, Sverige og Baltikum), Interdan Support A/S og Interdan Invest.

Direktør i Interdan Invest er den tidligere koncernøkonomidirektør Peter Bugge Johansen, der har været med i Interdan i 13 år, mens bildivisionen får en ny direktør udefra per 1. august.

- Jeg er gået på deltid for også at yde bestyrelsesarbejde. Jeg bevarer dog min tilknytning til Interdan og bilbranchen, siger Preben Stenkjær.

Kritisk analyse

Med DBI’s udmeldelse af DI er dermed mange års strid om DI’s forsøg på overtagelse af autobranchens øvrige organisationer formentlig ved vejs ende, vurderer en branchekilde over for Motor-magasinet.

Da Motorbranchens Arbejdsgiverforening i 2002 gik ind i brancheforeningsarbejde og senere blev til Bilbranchen under DI, stod det daværende Dansk Industri med en stærk dagsorden om overtagelse af autobranchen. Bilimportørerne havde netop meldt sig ind og de største bilforhandlere var samlet i Bilbranchen, mens D.A.F. tabte tilslutning.

D.A.F. fik imidlertid vendt udviklingen, og foreningerne uden for DI samledes omkring Autobranchens Fællesråd. I de seneste år er samarbejdet tillige vokset med Autobranchens Hus i Taastrup som omdrejningspunkt. Dækbranchens fire organisationer er for kort tid siden flyttet ind i Huset, og efter sommerferien følger FAI og SKAD efter. I forvejen er Autobranchens Hus domicil for AUTIG, CAD, D.A.F. og Dansk Autogenbrug.

I mellemtiden har det knebet med resultater for Bilbranchen under DI, vurderer kilden. Organisationen har haft fire forskellige direktører i sin korte levetid, og medlemstallet er de seneste fem år faldet markant.

I dag er over 80 procent af branchens organiserede virksomheder samlet i foreningerne med tilknytning til Autobranchens Fællesråd, og med fusionsplanerne mellem FAI, SKAD og D.A.F. er der ikke ret mange andre interesser i spil. Brugtvognsforhandlerne i DBFU har fået en associeringsaftale med CAD, og for nylig har kølerspecialisterne i KFD meddelt, at de melder sig ind i AUTIG en bloc.

Det forlyder, at bilimportørerne officielt forlader DI på grund af manglende behov for den relativt kostbare forpligtigelse til at tage del i arbejdsgiverforeningen, men at den mere reelle begrundelse skulle være, at bilimportørerne ikke har opnået væsentlige gevinster ved at være en del af DI’s store organisationsapparat.

Bilbranchen under DI sidder nu alene ifølge kilden tilbage med en eroderet strategiplan. De kan kæmpe videre på egen hånd eller vælge at søge optagelse i Autobranchens Fællesråd og nærme sig de øvrige organisationer, men spørgsmålet er, om den nødvendige tillid mellem de stridende parter er til stede. Det er givet, at bilforhandlerne ville stå stærkere, hvis D.A.F. og Bilbranchen fusionerede, men sandsynligheden for at det skulle ske i DI-regi er ifølge Motor-magasinets kilde ringe.

D.A.F. har i de seneste måneder ansat flere nye medarbejdere, heriblandt en branchekendt advokat, og det er tydeligt, at organisationen ruster sig til en ny æra.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094