Håber på højesteretsdom om bilers fødselsdag
D.A.F. finder modsatrettede domme i de to landsretter problematiske om hvorvidt bilforhandlere skal kunne gøre rede for tekniske ændringer fra produktionsår til indregistrering.
I den ene sag skærper Østre Landsret en forhandlers pligt til at oplyse om modelændringer på en brugt bil produceret to år tidligere end den blev indregistreret første gang. I den anden træffer Vestre Landsret imidlertid en afgørelse, som går i den stik modsatte retning. Sagen drejer sig om, hvorvidt en forhandler ved salg af en brugt Honda et mærke, som forhandleren ikke selv er autoriseret forhandler af, tilsidesatte sin oplysningspligt ved ikke at oplyse, at bilen var produceret to år tidligere end første indregistrering, og at den pågældende model i mellemtiden var undergået visse ændringer.
Kunden krævede et afslag på 35.000 kroner, men Vestre Landsret frifandt forhandleren med den begrundelse, at der efter gældende ret ikke er pligt til at oplyse om en bils produktionsår eller om forskellige varianter inden for en given model, eftersom forhandleren ikke er autoriseret Honda-forhandler.
Registreringsår er kutyme
I begge sager lagde retterne vægt på et responsum fra D.A.F., der støtte begge sine forhandlermedlemmer, hvoraf det fremgår, at det er kutyme inden for branchen at årgangsbetegne en brugt bil efter dens første registreringsår.
- Dermed findes der paradoksalt nok nu to landsretsafgørelser, som er helt uforenelige. Ifølge oplysninger, vi er i besiddelse af, vil afgørelsen fra Østre Landsret formentlig blive anket til Højesteret af kunden, hvorved der forhåbentlig kommer en afklaring af retstilstanden, siger D.A.F.-direktør Jens Brendstrup.
Han understreger, at der nu foreligger tre afgørelser fra landsretten, som alle fastslår, at der ikke er pligt til at oplyse produktionsåret. Ligeledes går en række afgørelser fra Ankenævn for Biler i den retning.
- Vi håber at Højesteret i givet fald vil slå fast, at det ikke er rimeligt at pålægge en forhandler, som ikke er autoriseret forhandler af det pågældende mærke, en pligt til at undersøge hvilke ændringer en model har undergået fra produktionstidspunktet til registreringstidspunktet, siger Jens Brendstrup.
Som konsekvens af de uklare forhold melder D.A.F. til sine forhandlermedlemmer, at de ved salg af brugte biler skal være opmærksom på, at der kan foreligge en mangel efter købeloven, hvis en brugt bil er produceret et eller flere år, før den er registreret første gang og derfor ikke er født med udstyr, som senere producerede modeller leveres med som standard - eksempelvis dieselpartikelfilter.