Miljøet kan ikke ombyttes
MAN TALER ALLE steder om, at de nye vækstmarkeder er ved at overhale Europa og de traditionelle vestlige produktionslande. Mange dele, også til autoindustrien, kommer således fra det kraftigt ekspanderende Kina, hvortil også europæiske producenter henlægger produktion af nye dele. Men ved ombytning er sagen anderledes. Her er et området, hvor vi selv bearbejder, renoverer og således slår kineserne på stregen. Det er da en god følelse, når det samtidig tjener i miljøets sag. Nyproduktion af autodele belaster således miljøet fem gange mere end renovering, viser beregninger. Så vi kan fint hæve hovedet over de små, men ellers effektive, kinesere.
PÅ ET ANDET miljøområde må vi omvendt dukke nakken. Det virker beskæmmende, at så latterligt få danskere med dieselbiler har valgt at få monteret dieselfilter på deres bil, men i stedet vælger at betale den årlige "bøde" på 1000 kroner. En strafafgift, som Liberal Alliance, vel meget berettiget, kalder en ny, gedulgt skat frem for et miljøtiltag. Nuvel, pengene går til genopretning af den aktuelle økonomiske situation herhjemme, så spildt er pengene ikke. Men den ganske store indtægt fra korpset af "miljøsyndere" er en kortstakket frist, for om ganske få år vil dieselbiler uden fabriksmonteret filter være udfaset. Så kunne politikerne passende lægge en strafafgift på de bilister og værksteder, der vælger ikke at bruge ombytningsdele frem for nye i miljøets hellige navn. For vores alles fælles miljø kan vist ikke ombyttes endnu.