Støddæmperne kan også få stress
Værksteder skal sørge for at installere dæmpere med momentnøgler, og kun når undervognen står i sin korrekte køre-geometri, råder ZF.
- Vi ser, at selv meget små biluheld kan forskyde støddæmperens fastspændingspunkter, og det kan påvirke den korrekte justering og virkemåde. Ved hvert slag kan stemplet i støddæmperen dermed risikere at ødelægge pakningen i den olie- eller gasfyldte dæmper, og dermed kan dæmperen lække.
Ukorrekt installation
Den anden grund til forkerte belastninger i dæmperne er ukorrekt installation. Det sker, når støddæmperens bolte er strammet, når bilens hjul hænger på liften med undervognsdelene udstrakt. Når bilen atter står på lift eller gulv, er fastgørelsespunkterne ikke længere i justering, og det bevirker, at stempelstangens overflade begynder at slide på den ene side.
Martin Lauritzen giver to eksempler på, hvilken type skade, der dermed kan opstå ved forkert installation:
- Hvis den forkromede overflade på stempelstangen er gennembrudt, kan det skyldes stærk forkert belastning, da dæmperen blev installeret, eller skyldes ikke-justerede fastgørelsespunkter. Dette vil føre til slid på pakningen og stempelstang-foringen. Og dette vil føre til lækage og reduceret ydeevne.
Brug aldrig luftnøgle
- Desuden bør støddæmper-bolte kun blive strammet med det korrekte moment og kun når køretøjet står på sine hjul. Eller hvis hjulene er skubbet op i hjulkassen under liftarbejdet, forklarer Martin Lauritzen.
Hvis dæmperens ledbeslag er brækket, kan det skyldes overbelastning fra dengang, støddæmperen blev installeret, eller fra alt for kraftig tilspænding på møtrikkerne. Det kan overanstrenge eller stresse materialet og bevirke, at beslaget brækker.
- Brug derfor aldrig luftnøgle, og skru kun boltene til, når køretøjet står i sin rigtige kørestilling med korrekte vinkler og undervognsgeometri, råder Martin Lauritzen.