23948sdkhjf

Støddæmperne kan også få stress

Værksteder skal sørge for at installere dæmpere med momentnøgler, og kun når undervognen står i sin korrekte køre-geometri, råder ZF.
Støddæmpere er som bekendt sliddele, hvis levetid i høj grad afhænger af kørestil og brugsbetingelserne. Men dæmperne kan kun fungere godt og korrekt, hvis de også bliver håndteret, installeret og vedligeholdt med omhu. Martin Lauritzen, salgschef for Skandinavien i ZF’s eftermarkedsenhed ZF Services, forklarer, hvordan forkerte belastninger kan opstå i støddæmpere, hvis værkstederne ikke er påpasselige, og hvilke problemer det kan resultere i. Der er to kilder til det, han kalder dæmper-stress.

- Vi ser, at selv meget små biluheld kan forskyde støddæmperens fastspændingspunkter, og det kan påvirke den korrekte justering og virkemåde. Ved hvert slag kan stemplet i støddæmperen dermed risikere at ødelægge pakningen i den olie- eller gasfyldte dæmper, og dermed kan dæmperen lække.

Ukorrekt installation

Den anden grund til forkerte belastninger i dæmperne er ukorrekt installation. Det sker, når støddæmperens bolte er strammet, når bilens hjul hænger på liften med undervognsdelene udstrakt. Når bilen atter står på lift eller gulv, er fastgørelsespunkterne ikke længere i justering, og det bevirker, at stempelstangens overflade begynder at slide på den ene side.

Martin Lauritzen giver to eksempler på, hvilken type skade, der dermed kan opstå ved forkert installation:

- Hvis den forkromede overflade på stempelstangen er gennembrudt, kan det skyldes stærk forkert belastning, da dæmperen blev installeret, eller skyldes ikke-justerede fastgørelsespunkter. Dette vil føre til slid på pakningen og stempelstang-foringen. Og dette vil føre til lækage og reduceret ydeevne.

Brug aldrig luftnøgle

- Desuden bør støddæmper-bolte kun blive strammet med det korrekte moment – og kun når køretøjet står på sine hjul. Eller hvis hjulene er skubbet op i hjulkassen under liftarbejdet, forklarer Martin Lauritzen.

Hvis dæmperens ledbeslag er brækket, kan det skyldes overbelastning fra dengang, støddæmperen blev installeret, eller fra alt for kraftig tilspænding på møtrikkerne. Det kan overanstrenge – eller stresse – materialet og bevirke, at beslaget brækker.

- Brug derfor aldrig luftnøgle, og skru kun boltene til, når køretøjet står i sin rigtige kørestilling med korrekte vinkler og undervognsgeometri, råder Martin Lauritzen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094