23948sdkhjf

Kommunikation set fra en bilforhandlers synspunkt

Kommunikation er gået hen og blevet en ledelsesdisciplin af stor betydning. Det har også bilforhandlerne i D.A.F. måttet sande, og det er der kommet en ny bog ud af: Ledelse af kommunikation – Erfaringer fra kommunikationsledelse i praksis.
Bogen "Ledelse af kommunikation – Erfaringer fra kommunikationsledelse i praksis" består af kapitler, der er skrevet af Preben Kjær, tidligere direktør for D.A.F., som også har været initiativtager til bogprojektet, Barbara Borre Lange og Thomas Møller Thomsen, FDM, Anna Vinding, DSB, og Peter Loft, Skat.

For leden blev bogen præsenteret på Handelshøjskolen i København, hvor professor i kommunikation, Anker Brink Lund, og tidligere chefredaktør for Ekstrabladet, Bent Falbert, opponerede. Det blev til en eftermiddag med fokus på kommunikation og på bilforhandlere.

Fra hver deres synsvinkel beskriver forfatterne i bogen, hvordan de har grebet ledelsen af kommunikationsprocessen an i praksis.

I kapitlet om D.A.F. fortæller Preben Kjær om den forandringsproces, som D.A.F. har været igennem i de år, han har været direktør. Således er bogen ikke kun en indføring i praktisk gennemførelse af kommunikationsledelse, men giver også et overblik over D.A.F.’s udvikling i perioden fra begyndelsen af 1990’erne og til i dag. I begyndelsen af 1990’erne lancerede D.A.F. en ny kommunikationsstrategi, der skulle være mere offensiv og sætte mere fokus på, hvordan foreningen kunne være med til at skabe bedre vilkår for medlemmerne.

Blandt opgaverne var at fremme nybilsalget efter flere års tilbagegang og samtidig markere D.A.F. som et brand, der var mere tydeligt for medlemmerne og deres kunder.

Vi får også historien om vedtagelsen af skrotpræmien i 1994, som D.A.F. fik overbevist regeringen om var en god idé for at fremme det stagnerende bilsalg. Ifølge Preben Kjær et eksempel på god kommunikation, om end Bent Falbert på mødet satte spørgsmålstegn ved, om det nu også var kommunikation.

- Er der ikke bare tale om almindelig lobbyisme, som vi har kendt i 150 år?", spurgte han.

Fra monopol til konkurrencemiljø

Det satte naturligvis også sit præg på kommunikationen, at Dansk Industri i 2002 etablerede Den Danske Bilbranche – nu bare kaldet Bilbranchen – som en direkte konkurrent til D.A.F., der udover at være arbejdsgiverorganisation også ville tale nybilforhandlernes sag som brancheorganisation.

Den Danske Bilbranche gik på medlemsjagt blandt D.A.F.’s medlemmer, og D.A.F. forsøgte på sin side at holde på sine medlemmer blandt andet ved at være mere synlig over for medlemmerne.

Som Anker Brink Lund meget rammende præciserede ved præsentationsmødet:

- D.A.F.-kapitlet handler om at forankre kommunikationen, målet har derimod ikke været at forandre bilforhandlerne. Med Bilbranchen, DI, mastodonten der kom udefra, handlede det om at forankre kommunikationen, bevare medlemmerne som loyale, fortælle dem hvorfor de er medlemmer. Det handlede om at holde baglandet i ro.

Om det nu er D.A.F.’s kommunikationsstrategier, der er årsag, er selvfølgelig ikke til at vide, men Anker Brink Lund kunne på mødet også fortælle, at undersøgelser viser, at automobilforhandlerne er steget i troværdighed i befolkningen. Fra at have ligget i bunden af skalaen over en række erhverv befinder de sig nu midt på skalaen midtvejs mellem lastbilchauffører og kommunikationsrådgivere.

Preben Kjær, Barbara Borre Lange, Thomas Møller Thomsen, Peter Loft og Anna Vinding,

Ledelse af kommunikation – Erfaringer fra kommunikationsledelse i praksis,

Handelshøjskolens Forlag 2011.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109