Volvo satser på yderligere dansk acceleration
Efter fremgang på 12 procent i år tror Volvo Personvogne Danmark på en stigning på yderligere 15 procent i et forventet uændret marked i 2014.
I 2014 satser Volvo via "et stærkt model-program" således på en fremgang på yderligere 15 procent i et forventet uændret marked, hvor der er stor konkurrence i C-segmentet, som ventes totalt at lande på omkring 16.000 biler.
Det oplyste Magnus Boman, da Volvo-importøren onsdag den 18. december holdt sit traditionelle årspressemøde i København for de danske motorjournalister.
Internationalt har der også været fremgang for Volvo i 2013 efter et hårdt første halvår - med fremgang på 44 procent i Kina, 25 procent i Japan og 11 procent i Europa.
I Danmark vil Volvo som noget nyt tage hul på privatleasing i 2014, oplyste Magnus Boman og pegede videre på næste års "lysende stjerne" for Volvo, præsentationen sidst på året af den nye XC90.
Svenske Magnus Boman, der er 53 år gammel, blev adm. direktør i Danmark per 1. september - idet han afløste Henrik Hangaard, som døde pludselig den 26. februar i år efter kortere tids sygdom blot 47 år gammel.
Magnus Boman, som er godt inde i de specielle og tårnhøje danske bilafgifterer, er en garvet Volvo-medarbejder, der startede hos den svenske bilproducent i 1994. Siden har han beklædt flere ledende stillinger i virksomheden, blandt andet har han været udstationeret som markedsansvarlig for Volvo privatimportørerne i Asien (Japan, Malaysia og Singapore) i ti år. Senest var Magnus Boman regional salgsdirektør, med ansvar for 11 lande i Europa.
- Andre lande uden bilproduktion er også gået væk fra de værdibaserede bilafgifter. Vi håber, at et nyt dansk system vil belønne dem, der lægger teknologisk innovation i bilerne, sagde Magnus Boman og betegnede den danske Volvo-organisation på 17 medarbejdere som "et godt, lille team".